Hejsan. Jag behöver hjälp med hur jag skall isolera vårat orörda liggtimmerhus. Hur skall den isoleras.

timmret är 14 cm tjockt oxh ej täta springor.

Jag skulle vilja använda träfiber ull, typ

jag hade tänkte mig 7.5 cm invändigt, med lerklining på. - Bra el dåligt

sedan.

Isolera utvändigt 5 cm med träfiber.

vad tror ni om den lösningen? Var behöver man för ha olika spärrskickt osv?

tipsa gärna om sidor som visar aa-
 
  • Rött trähus med vita knutar i landsbygdsmiljö med otätad fasad och synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle börja med att driva upp timran ordentligt. Packa linblånor i springorna. Då börjar timran själv isolera ganska bra. Sedan skulle jag tilläggsisolera med 5cm träfiberbaserad isolering till exempel ekovilla eller hunton nativo på utsidan. Sedan en träfiberbaserad vindskyddsskiva utanpå det.

Tilläggsisolering invändigt är mindre bra för då möter fukten kallt timmer på sin väg ut och det ökar risken före kondens, Dessutom isolerar man bort en del av timrets förmåga att jämna ut inomhusklimatet. Därför är det bäst att tilläggsisolera utåt.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
hejsan. Vad innebär driva upp timran? Det finns idag rejält med mellanrum men är ändå tätt. Skall man göra det från både in och utsida? Hur mycket bygger din föreslagna konstruktion från timmret sett?

Skall fönster karm sitta diktan mot hunton skivan för att få maximal isolering? Vilken vindskiva rekomenderar du ?

Vad skall man ha på insidan av timret? Vårat timmer är liggtimmer å tyvärr inte jättesnyggt. Men vad kan man göra för att öka isoleringen på insidan utan att skada timret? Vilken typ av ventilation behöver man ha, det är idag två murstockar med öppning för varje rum. Hörde nu som senast att man måste dra ventilation i varje rum. Men varför behövs det om det finns öppning in i skorsten i varje rum?




H heimlaga skrev:
Jag skulle börja med att driva upp timran ordentligt. Packa linblånor i springorna. Då börjar timran själv isolera ganska bra. Sedan skulle jag tilläggsisolera med 5cm träfiberbaserad isolering till exempel ekovilla eller hunton nativo på utsidan. Sedan en träfiberbaserad vindskyddsskiva utanpå det.



Tilläggsisolering invändigt är mindre bra för då möter fukten kallt timmer på sin väg ut och det ökar risken före kondens, Dessutom isolerar man bort en del av timrets förmåga att jämna ut inomhusklimatet. Därför är det bäst att tilläggsisolera utåt.
 
S smffybuffy skrev:
Vad skall man ha på insidan av timret?
Lerklining, kalkputs, lumppapp, tapet eller panel, det går att kombinera och variera efter smak och tro
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Du behöver inte bry dig så mycket om ventilationsprofeterna. De utgår från antagandet att huset är lufttätt och inklätt med plast och det skall man inte försöka sig på i ett gammalt hus. Så länge ni eldar litet i eldstäderna emellanåt vintertid och öppnar något fönster emellanåt sommartid räcker det som ventilation.

Att driva upp en timra innebär att packa springorna fulla med linblånor eller liknande med hjälp av en spackelspade eller annat lämpligt verktyg. Förr var det en återkommande sak vid varje smärre renovering men numera har de flesta glömt det. När luften inte kan cirkulera i springorna isolerar timran en hel del på egen hand. Man driver från båda sidorna där det är möjligt.

Jag skulle skåla (regla) 2 eller 3 tum på utsidan och sätta isolering mellan skålningarna. Sedan spika en 16mm vindskyddsskiva utanpå det. Sedan spikreglar och brädslåning. Det skulle altså bygga utåt i storleksordningen 10cm från timran.
Vidskyddsgips som är på modet nu tål inte rörelserna i ett timmerhus och är så tät att man kan få kondens på insidan när det är ett gammalt hus utan plast i väggarna. Tuulileijona, Bitulit och Hunton är alla tre lämpliga vindskyddsskivor.
 
  • Gilla
smffybuffy och 1 till
  • Laddar…
Och om man köper fönster och dörrar då sätter man dem i liv med det nyaisoleringen?
 
Är de gamla fönstren slut?
 
H heimlaga skrev:
Är de gamla fönstren slut?

Egentligen inte. Men det är 80 tals fönster i tvåglas. Ganska fina å skulle lätt gå att laga å fixa till. Beräknar annars att punga ut med 150k för glasrutor å dörr. Inte jätteskojj direkt. Så går gamla rutor att fixa så vore det bäst.
 
  • Gammalt 80-tals tvåglasfönster med en krossad ruta på en rödmålad trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1980-tals tvåglasfönster på en röd vägg, behöver reparation men är i relativt gott skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1980-tals tvåglasfönster i en trävägg av ett renoveringsobjekt med synlig träkonstruktion och natur utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S smffybuffy skrev:
Egentligen inte. Men det är 80 tals fönster i tvåglas. Ganska fina å skulle lätt gå att laga å fixa till. Beräknar annars att punga ut med 150k för glasrutor å dörr. Inte jätteskojj direkt. Så går gamla rutor att fixa så vore det bäst.
Finns orginalfönstren kvar?
 
F fribygg skrev:
Finns orginalfönstren kvar?
Nej. Tyvärr inte. Tycker dock dessa är helt okej som ersättning. Men frågan är om man skall satsa på nytt?
 
S smffybuffy skrev:
Nej. Tyvärr inte. Tycker dock dessa är helt okej som ersättning. Men frågan är om man skall satsa på nytt?
Varför ska du satsa på nya?
Är de befintliga uppruttna kan det vara ett skäl, men som du väl själv skrev är det väl lätt att renovera de du har.
Jag har svårt att se att huset eller din ekonomi skulle må bättre av nya fabrikstillverkade fönster, att renovera de befintliga och se över tätningslisterna och drevningen runt karmarna är väl rimligt?
Att byta fönster vart 40 år för att man(eller tidigare ägare) inte brytt sej om löpande underhåll är för mig slöseri.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför ska du satsa på nya?
Är de befintliga uppruttna kan det vara ett skäl, men som du väl själv skrev är det väl lätt att renovera de du har.
Jag har svårt att se att huset eller din ekonomi skulle må bättre av nya fabrikstillverkade fönster, att renovera de befintliga och se över tätningslisterna och drevningen runt karmarna är väl rimligt?
Att byta fönster vart 40 år för att man(eller tidigare ägare) inte brytt sej om löpande underhåll är för mig slöseri.

Nej jag känner så jag med. Dock måste de flyttas ut om jag tillgägsissolerar. Nu idag finns ingen drev mån som du ser på bild. De sitter dikt an mot karm.
 
  • Fönster utan tätningslist, täckt direkt med presenning mot en karm i en oisolerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S smffybuffy skrev:
Nej jag känner så jag med. Dock måste de flyttas ut om jag tillgägsissolerar. Nu idag finns ingen drev mån som du ser på bild. De sitter dikt an mot karm.
Jag ser inte riktigt men menar du att karmen sitter direkt mot stommen och det inte är drevat emellan?
 
F fribygg skrev:
Jag ser inte riktigt men menar du att karmen sitter direkt mot stommen och det inte är drevat emellan?
japp så menar jag
 
S smffybuffy skrev:
japp så menar jag
Då reglar du lite större (med drevmån) om du flyttar ut fönstret i liv med fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.