Hej!

Håller på att renovera ett gammal timmerhus och skulle behöva lite råd. Huset är tillbyggt på framsidan (sannolikt gammal veranda som blivit inbyggd) samt sannolikt även på höjden. På ovanvåningen finns en kallvind och där syns inget timmer alls, endast reglar och plankor innanför fasadpanelen, vilket får mig att misstänka att även den inredda halvan av övervåniningen är konstruerad utan timmer (eller?).

Håller just nu på att laga väggen under trappan, i den tillbyggda delen, och hittade rockwool och insprutat skum som ätits upp av mössen och trängdes med diverse getingbon. Fyller på där med 150 mm linisolering. I ett senare skede skall dock resterande del av utbyggnaden (=trapphuset) isoleras om och där funderar jag på ekofiber efter att rockwool tagits bort. Bör jag göra likadant på övervåningen (om det visar sig att min misstanke att väggarna inte är timmer stämmer)? Hur tjockt bör det vara?

Mvh

Fredrik
 
En regelverkskonstruktion behöver isoleras eftersom det inte har samma värmelagrande förmåga som timmer. Vi har det på några ställen i huset (på övervåningen) men vi fyller helt enkelt på med sågspån där det behövs. Jag tycker att det låter som en bra idé att se över isoleringen.
 
Tilläggsfrågor:

Bör jag överhuvudtaget ge mig på att isolera om hela övervåningen (kommer isolera kallvinden eftersom vi behöver utrymmet) eller är det bara korkat eftersom det verkar funka ganska bra just nu trots storm och -10 grader? Känns ju bara dumt att fixa ytskikten för att senare inse att man borde åtgärdat isoleringen innan...

Kan för övrigt rekommedera att man kontaktar ett lokalt sågverk om man är intresserade av bra golv! Efter kontakt med ett sågverk här hemma har vi bestämt oss för att beställa ett golv med 25 cm breda plank, 5 cm tjocka för cirka 125 kr per kvm! Lite billigare än på byggvaruhusen...
 
När vi granskade tredjevinden upptäckte vi att spånlagret var ett par centimeter tjockt, dvs har i princip ingen isolerförmåga alls. Just isoleringen under tak är absolut viktigast att se över eftersom det är där den mesta värmen far ut. Se över isoleringen där i första hand. Men spånisolering kan sjunka ihop, till exempel, och jag tycker att du kan se över isoleringen. Finns det ingen anledning att göra om det är det väl toppen?

Minus tio och storm, det låter ju som mina hemtrakter ungefär... Var befinner du dig om en nyfiken fråga tillåts? :)
 
Tack för svaret! Skall hitta ett lämpligt ställe att riva för att se vad som finns bakom!

Befinner mig strax utanför Umeå!
 
Låter väl troligt att det är en övre del av huset som inte är timrad. Det finns olika varianter på det. Du har ju svarat på frågan redan. Om det inte är timmer innanför fasadpanelen så är det ju inte timrat.

Om ni upplever att det är välisolerat kanske ni inte behöver isolera om, fast om det är en rockwoolkonstruktion kanske det inte är så bra för huset?
 
Nej, det verkar ju bara vara timmer på första våningen. Min fundering var dock om det förekom att man byggde den inredda delen av övervåningen i timmer och kallvinden med reglar? Känns kanske inte så sannolikt iofs.

Rockwool har inte imponerat på mig under mina 3 månader som husrenoverare. I golvet var den uppäten och hopsjunken till cirka 1 cm tjocklek som bäst, i facket bredvid fanns spån som var orört av mössen och 15 cm tjockt. I väggen såg det ungefär likadant ut med tunna rester av rockwool. Men eftersom övervåningen känns mkt mer orörd än undervåningen kan ju tänkas att orginalisoleringen finns kvar här. I så fall torde det väl handla om sågspån? Skall göra ett minimalt hål i en vägg och kika efter.

Tack för svaren!
 
Vårt hus är timrat i mitten av 1850-talet, förhöjt med några stockvarv i början av 1900-talet. På 20-talet inreddes ett rum på denna vind och på 30-talet ytterligare ett. Där uppe har vi kombinerat timring och regelverk. Det är sannolikt något liknande som har hänt i ditt hus. Originalisoleringen torde vara sågspån, men då kan det vara en idé att fylla på eftersom det sjunker ihop.
 
Vårt hus från 1800-talet har timrad undervåning och på övervåningen fanns det en timrad kammare på varje gavel, och däremellan en stor kallvind som inte var timrad utan i princip bara hade brädfodringen för att hålla ute väder och vind. Vi har isolerat med skivor av linisolering. Inte riktigt klart än men huset känns redan klart varmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.