Hej

Har ett timmerhus från sent 1800 tal, där vi vill inreda övervåningen.
Hur gör jag med luftspalt? mellan timmerväggen och gamla takroten finns en kilformad stock där man borde ta in uteluften.
Yttertaket är nybytt med ny väv o tegelpannor. Jag planerar att göra luftspalt, sedan masonitskivor, isolering, vindpapp/plast?, o sen beklädnad.
Hur mycket uteluft behövs i luftspalten? Räcker det att borra en massa hål (det röda strecket) eller måste jag ta bort kilformade stocken?

Schematisk illustration av takkonstruktion med nytt tak, gamla spåntaket, luftspalt, isolering och timmervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det diffusionsöppen väv eller vanlig takpapp? Vid det förstnämnda behövs ingen luftspalt.
 
Det är en väv, jag måste kolla närmare på vilken det är. Har rullen kvar efter firman som la taket, tyvärr så har firman lagt ner, så jag får inte tag i dem för att få veta vad det är för väv. Kan man se på väven vad det är?
 
Kan man göra luftspalt, utan att ha den rejält utelufts-ventilerad, eller är det ingen mening?
Det är ju inte takpapp, men jag ska kolla upp vad det är för sorts väv.
 
I offerten kallar de duken för kondensplast, är den alltså diffusionsöppen?
 
Jag la vindväv både upp mot taket och mot det nya innertaket, sen fyllde jag med ung 100 mm cellulosaull däremellan. Då kan fukten få åka bäst den vill.
 
Kondensplast är diffusionstät, då lär du behöva luftspalt. Det behöver dock inte vara någon vansinnig cirkulation på luften, tvärtom ska den vara rätt liten. Borrade hål i varje takstolsfack torde räcka, men blir en del borrande! Är nocken ventilerad så att luften kommer ut någonstans?
 
Personligen tycker jag inte alls om de där taken som är isolerade ända upp i nock....... det är svårt att åstadkomma tillräckligt bra ventilation i nocken. Luften måste ju ha någonstans att ta vägen.
 
Helt rätt, den är diffusionstät, den var bra uppmärkt när jag tog fram rullen o kollade.
Min plan nu är att göra en lämplig luftspalt, bygga nästan upp i nock, men göra platt tak längst upp, så det blir lite luft i nocken, samt sätta ventiler på gaveln vid nock på var sin sida om "nockstocken".

Bra eller anus?
 
Enkel skiss av husfasad och takstol med dimensioner markerade i rött i ett ritprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snabb skiss i paint hur jag tänkt.
 
Det där ser vettigt ut.

Se bara till att luftrummet uppe i nocken blir tillräckligt stort och ventilerna på gavlarna tillräckligt stora.

Man brukar låta vindskyddsskivan sticka upp minst 10 cm ovanför isoleringen för att inte blåsullen skall börja blåsa omkring av vinddraget då det stormar.
 
Det är inte lättare att ta in luft på gavlarna?
Spåntak har ju rejäla bärläkter längs med taket. Det fungerar lika bra att ventilera längs med som tvärs över.
 
Tyvärr inte Oldboy.

Principen är att luften i lyftspalten värms och stiger uppåt.
 
  • Gilla
term
  • Laddar…
Jo, den termiska principen finns, men är det empiriskt visat att det är så och enbart så som tak luftas?
Hur fungerar termisk luftning på nya välisolerade hus?
Hur fungerar termisk luftning på tak åt norr där solen nästan aldrig når?
Hur fungerar termisk luftning på ouppvärmda byggnader?

På platser där det blåser lite nu och då så är det vinden/draget som driver luftrörelser. T ex pga tryckskillnad mellan ena och andra gaveln.
I vår skånelänga med spåntak drivs luften mellan bärläkten ut i ena gaveln (läsidan). Det är rejält blås i "kanalerna" mellan bärläkten utan att det behöver blåsa allt för kraftigt ute. De normala vindarna på 4-6 sm duger gott och väl.

Luftning i spalter består av två komponenter: termik och vinddrag. De är båda variabla, men jag vill påstå att så fort det blåser det allra lilla minsta så är vinden den största, och förmodligen redan vid 4-6 sm så dominerande att den termiska kraften är försumbar för luftningens vidkommande.

Med detta sagt, så är det naturligtvis bättre med vertikala än horisontella luftspalter i taket, men i områden där det blåser lite mer, såsom t ex Skåne och västkusten, så skulle inte jag vara nämnvärt bekymrad om det enbart fanns horisontella spalter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.