Hejjsan.

Tänkte isolera fritidsbostaden. Just nu finns det 12cm glasull golv, 7cm glasull vägg och 10-15cm glasull tak.
Vilka olika möjligheter finns det?
tänkte fortsätta med glasull, +8cm golv + 2cm frigolite med slang för golvvärme. väcgg + 5-10cm vägg och blåsull på taket +15cm.

Kann man sätta frigolite på väggen också? finns det fler alternativ. Är det för lite isolering för att det skall klassas som fastbostad?
tänkte också sätta 3 glasfönster med 1,3 verkningsgrad.

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/gjutning-husgrund/gjuta-mura-putsa/cellplast-frigolit.

är det mycket dyrare och effektivare?

MVH Jontte
 
Tycker inte du ska använda cellplast i väggarna i kombination med mineralull då det är svårt att veta var fukten i väggen stannar.
Du skulle alltså få 22cm i golv 15cm i väggar och 30cm i taket vilket ju inte är nån vidare isolering med dagens mått, men det är som en villa från kanske sent 80-tal så det funkar ju framför allt i kombination med bra fönster.
 
Tack för svaret.
Menar du att det bara kan bli problem på väggen? går det tex tillläggsisolera 10cm frigolit istället än glasull på golv?
finns det nån förskrift för hur man ska fläkta husset?
 
Såvitt jag vet finns det inga regler för hur mycket isolering du måste i ha i ett hus för att det ska räknas som "fast bostad". Själv har jag bara 2 cm kutterspån i väggarna som isolering i min fasta bostad. (Ja, jag har höga uppvärmningskostnader...)
 
hmm, är det bara för ny byggnad då?
 
Skulle tro att minimum för fast bostad är nåt i stil med 12+12+4.5+4.5 cm i väggarna, 40 till 50 cm i tak och nåt liknande i golv. Fast numer kör väl alla med platta.

Jag kör 20 cm i golv, 30 cm i tak och 12 + 4.5 cm i väggar till ett fritidshus på Gotland.
 
... vid nyproduktion...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.