Vi har en 1 1/2-plansvilla byggd -38. Förra sommaren förlängde vi takfoten och då trillade spånet ur två stycken fack. Två takstolsfack på ena sidan är alltså helt tomma och i övriga fack ha spånet sjunkit ihop och isolerar kanske nedre halvan av taket. Hur ska vi gå tillväga för att isolera om taket så att det blir ordentligt gjort. Måste vi riva hela innertaket på övervåningen för att få dit en luftspalt och sedan fylla på med isolering? Eller finns det ett enklare sätt.
 
Är det alltdså ett isolerat snedtak du har? Isåfall, finns det möjligen en luftspalt sedan tidigare? Om så är kan man ju bara fylla på med ekofiber eller kutterspån, givet att det finns papp / duk på undersidan som hindrar ånga från att tränga upp i isoleringen. Finns det inte luftspalt blir det lurigare. Då är du nog tvungen att riva ner innertaket, alternativt bygga på ett nytt yttertak med luftspalt mot det gamla yttertaket/sponten.
 
Eller så gör man vad villaägare har gjort i alla år. Man fyller på ovanifrån med spån och packar ordentligt.
Så får man göra efter ett antal år då spånet sjunker ihop.

Detta luftspaltifierande - ska man nu riva halva huset också för att få dit en spalt?
Min erfarenhet, som jag inte är ensam om, är att det uppstår svartmögel där luften kan cirkulera, men inte där spånet ligger an mot spånten. Där kan det nämligen inte bildas kondens.
Vill du använda rockwool är det luftspalt som gäller.
Bor i ett hus byggt 1907 utan mögelproblem. Och utan luftspalt.
 
Redigerat:
Enligt ekofibers rekommendationer skall det alltid vara luftspalt där kondens kan ventileras bort. Jag tycker det verkar vettigt. Vad jag har hört hade man inte dessa rekommendationerna från början, man tyckte det gick bra att blåsa in fibern direkt mot yttertakets spont - men med tiden kom mögelproblemen, därav ändrade rekommendationer.
 
Kan det vara olika rekommendationer (luftspalt eller ej) beroende på om det är kutterspån eller cellulosafiber (ekofiber) vi pratar om? Att det alltid ska vara luftspalt med glasull eller stenull det är nog alla överens om.

Jag är lite intresserad själv eftersom jag nog snart kommer att se över isoleringen på kallvinden själv (trähus byggt -43, bara ca 15-20 cm kutterspån i vindsbjälklaget). Att jag vill isolera lite mer är givet, men om det blir mer kutterspån eller spruta lösull i form av ekofiber, det är inte bestämt. Jag vill veta om jag behöver förbereda takstolsfacken genom att bygga luftspalt mha läkt och masonit så att inte isoleringen fyller ut ända till råsponten. Men om jag skulle välja kutterspån OCH det går bra att låta den fylla ut ända mot råsponten, sparar jag ju mycket kravlande på vinden...
 
Det finns s.k. vindavvisare som man kan sätta upp i takstolsfacken för att få luftspalten, det är egentligen pappskivor med frigolitdistanser som ser till att man får luftspalten. Jag satte själv upp sådana när jag tilläggsisolerade min kallvind förra året. Funkar bra med häftpistol. Hade också spån som jag krattade upp så att den blir "fluffigare" och sen blåste på med 50cm lösull. Men luftspalten kommer du nog inte ifrån i dagsläget, sen vill nog leverantören (om du inte gör det själv) att du bygger landgångar ovanför den nivå som isoleringen hamnar på som dom som sprutar ullen kan ta sig fram på. En del krypa på vinden blir det men vinddavvisarna sätter man upp på en förmiddag, och jag kan säga att jag hittade spån på platser på min kropp som jag inte trodde det var möjligt att få spån på/i när jag var klar.
 
Jehu, jag läser och begrundar! Får se var man hamnar i detta.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.