Hej!
Vi använder vår kallvind här hemma som sommarrum, det är väldigt fint med timmer väggar å bjälkar i taket. Vi vill behålla detta men kunna använda rummet året om. Så ifall man isolerar utifrån så borde man väl kunna behålla charmen där inne? Är jag helt ute å cyklar?:surprised:

Tack å hej!
 
Då får man sala på ordentligt på takstolarna och det kommer att bli lite skumt vid takfot etc
 
Sala?
Om det isoleras både i tak och yttervägg utifrån, hur blir detta? Finns det något sätt som man kan göra för att behålla charmen inom hus?
 
Så här ser mitt tak/hus ut som det ligger 100mm cellplast på utvändigt.


TAK_002_(Small).jpg
TAK_003_(Medium).jpg
 
Så man kan inte använda kallvinden som ett vanligt rum om man endast isolerar väggar å tak utifrån? Man måste isolera inifrån oxå?
 
Om man säger som så här. Du bör ha minst 300mm isolering på vinden eller i ditt fall då utanpå.

Kan ju se lite merkligt ut.. Vi snackar ju ändå om 30 cm..

Klart du kan ju ta ett mindre lager, kanske 100mm något som fredda säkert har tagit, men då har även han isolerat innefrån också.

Visst du kan ta mindre isolering kanske då 100mm. Men då får du räkna med högre driftkostnader.
I bland kan det ju kännas rätt att betala lite mera & behålla charmen. Så det behöver inte vara fel att "bara" köra på 100mm utanpå taket.
 
Vi kanske kommer få vårt hus ljudisolerat å d sker bara utifrån med isolering, ny fasad, dörrar å fönster. Därför ja undra. Driftkostnaderna vill man inte ha höga så d blir väl till att isolera inifrån med förstår jag.
Tack för alla svaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.