Hej gott folk!
Håller på med en omfattande renovering av vår gamla glasveranda. Ska snart ge mig på att isolera taket och min fråga är nu, räcker det med 220mm isolering? Jag har nämligen inte mycket höjd att jobba med. Bifoga bild på taket.

Träreglar och takbrädor inuti en glasveranda under renovering, synlig elledning, begränsad takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
220 mm låter tjockt för en glasveranda...
Se till att ha luftspalt mellan tak och isolering också (45 mm brukar vara bra eftersom det passar med 45x45 or för att hålla masoniten mellan isoleringen/yttertaket då :)

(K
 
klaskarlsson skrev:
220 mm låter tjockt för en glasveranda...
Se till att ha luftspalt mellan tak och isolering också (45 mm brukar vara bra eftersom det passar med 45x45 or för att hålla masoniten mellan isoleringen/yttertaket då :)

(K
Ok så du menar att jag ska fästa 45x45 reglar på sporten som är mot plåttaket och på dom reglarna montera masonit, sen isolering och ångspärr? Räcker det inte att bara ha luft mellan sponten och isolering?
 
JS80 skrev:
Ok så du menar att jag ska fästa 45x45 reglar på sporten som är mot plåttaket och på dom reglarna montera masonit, sen isolering och ångspärr? Räcker det inte att bara ha luft mellan sponten och isolering?
Det skall räcka, men du måste förstås se till att luftan kan komma ut ngn stans också sen.
I min stuga är det i takfötterna som luftspalten utmynnar, jag har ingen ventilation i nock, men det vet jag att andra konstruktioner har, beror lite p åhur det ser ut/spännvidd osv...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Det skall räcka, men du måste förstås se till att luftan kan komma ut ngn stans också sen.
I min stuga är det i takfötterna som luftspalten utmynnar, jag har ingen ventilation i nock, men det vet jag att andra konstruktioner har, beror lite p åhur det ser ut/spännvidd osv...

/K
Jag har en ca 1cm glipa ut till takfötterna, borde väl räcka?

Kan lägga upp en bild till när jag kommer hem.
 
Redigerat:
Så här ser det ut nu mot takfoten

Bild av träkonstruktion vid takfot inuti hus, med synlig träbjälklag och nya plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innertak av träplankor med synliga takbjälkar nära takfot ovanför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
well, du bör nog ha minst lika mkt glipa som du har spalt iaf (dvs 45mm om du använder det) samt förstås insektsnät så inte getingar osv bygger bon i den mysiga glipan mellan isolering och tak :)

/K
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.