Hej Byggahus :)

Har köpt fritidshus och har lite frågor.
Vi har tänkt oss att glasa in en altan (3000X5500). den ligger under takt med riktiga takstolar i vinkel mot köket. Altanen ska bli ett fullt uppvärmt vardagsrum. Huset i övrigt är byggt 1909, tillbyggt 1939, altanen kom till 1998.
"innertaket" på altanen är glest spikat ohyvlat virke (springa ca 10 mm), som är vitlaserat. Vindslucka finns och golv på altanvinden spikat av råspont, nästan ståhöjd på vinden, i mitten. Tryckt virke i altangolvet. Eftersom huset är så gammalt är takhöjden låg, ca 2100. Gäller även altanen. Rummen är ganska små, vilket gör att takhöjden inte känns besvärande utan mest charmig. Altanen blir det klart största rummet, det tror jag kommer att få takhöjden att kännas ännu lägre (Större rum kräver större takhöjd för känslans skull).

1: Ska jag isolera befintligt vindsbjälklag eller lyfta upp isoleringen i sadeltaket? Vill lyfta isoleringen om det inte blir för mycket merjobb.

2: Vinden på huset är tilläggsisolerad, hur mycket ska jag isolera altantaket? Väggarna? Golvet?

3: Huset är gammalt och antagligen finns ingen diffusionsspärr, hur gör jag med det på altanen?

Hälsningar Johansson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.