Hej,

Jag är igång med att isolera ett tak ifrån insidan. Taket är ett brutet tak och isoleringen sker på 2 plan, på den branta delen av taket, med oisolerad vind ovanför. Jag har satt en luftspalt som är öppen hela vägen upp till vinden, men pga husets konstruktion så finns det ingen möjlighet att ha ventilationshål i takfoten då husets tegelväggar är ivägen.
Måste jag ha ventilationshål i takfoten eller kan jag köra på utan. Jag märker att det drar ganska bra ifrån taket, det draget kanske räcker som ventilation om luftspalten går upp på vinden. På vinden har jag snart ventilation ifrån nytt ventilationssystem för att få luften i rörelse.

Tacksam för alla svar :)
 
För att förtydliga vad jag håller på med så har jag ritat en lite illustration med hjälp av mina Paint skills :)
isolering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser på bilden så är den putsade tegelväggen ivägen i takfoten, luftspalten går hela vägen upp till den oisolerade vinten, men jag är osäker på om jag kan ha det såhär utan att ha någon öppning nere vid takfoten utan att det är risk för mögel.
Utanpå isoleringen är det ångspärr/byggplast som ska förhindra fukt inne ifrån huset att komma ut, men eftersom vi valt att göra denna nisch och därmed ha synliga bjälkar, är det inte 100% säkert att det är tätt där bjälkarna går genom byggplasten.
Ska man kanske montera Mögelstoppers i nederkant på takets utsida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.