Hej!

Vi ska framöver isolera kallvindan. Och byta yttertaket. En sak jag kom på då är om det går att isolera taket utifrån och lägga på ny plåt/tegel och få ha kvar takhöjden inomhus. (då får man ju även ha kvar takstolarna synliga i rummen). Men frågan är ju om det går eller är jag helt ute och cyklar ;)

Qudan i norrland
 
Allt går om du vill, men det är inte så vanligt. Anledningen till att man inte gör det är säkert kopplat till vädrets makter. Om det skulle regna när du byter yttertak så kan du låta det torka upp, men om all isolering blir fuktig tar det evigheter innan det torkar. Fast du kan ju bygga ett tält runt huset under arbetet.

Fast jag tycker att det verkar snyggt att låta takstolarna synas inne i huset. Det är viktigt att komma ihåg att de blir takstolar är utmärkta köldbryggor, så det kan bli en aning sämre värmeekonomi.

Jag förmodar att du har snedtak upp till nock idag och vill behålla det när du ska isolera nytt.
 
Jag salade på takstolarna med 45*95, riktade oxå upp dom..... sen isolerade jag "snedtaken" med 50mm. det som blev kvar (45) fick bli luftspalt... tidigare isade det en del....
Nu är taket hur fritt från is/istappar som helst.... uppe på "vindan" isolerade jag med 150 mm.
2 ventiler på varje gavelspets...
Viktigare med ordentlig luftspalt än mycket isolering.... om man vill att taket ska va tätt och slippa isen...
Vi var 3 man som jobbade.... vi tig ca 1/4 per dag.... inget regn blev det förrän på slutet men då hade jag råsponten på och en press som var ny och tät.... jättenöjd blev jag...
Tyvärr vlde jag SSAB dubbelfalsplåt..... kanske det dyraste tak men kan ha..... skiten flagar så jag vill gråta fy faan va trist..... jag har just hört inslaget om plåten som "sverker" hade på Plus.... Kanske man kan få lite hjälp...
 
Takfot.. mitt hus har tassar och rotningen synlig på utskottet (ingen låda) jag behöll allt det bef. takstolar var ca 3" så salningen passade inte heller på "bredden"..... Jag har luftspalten vid hängrännan inte vid anslutningen vägg/tak.... det blev superbra.... man ser inte att jag salat på och tassarna som var lite "utsirad" är orörda....
på gavelspetsarna blev ju (plåt)vindskivorna ganska saftiga men huset är 2 våningar så det harmonerar helt ok...
Inte så farligt med köldbryggorna bara du har rejält med isolering........... och viktigast av allt en luftspalt och ventiler i nock...
Jag är lite skeptisk till cellplast/frigolit på en vinda eller i väggar..... lite för diffusionstätt material i mitt tycke.... man har ju trots allt en fuktvandring i väggar/tak..... fukten vandrar från varmt till kallt.... om man ska använda det skalle jag känna mig tryggare om det används "inåt"
Andra med åsikter tack....
 
Funderar också på detta med isolering utifrån, då vi har en fungerande inredning men ett tak som snart bör läggas om och tänkte då passa på att rikta upp samt isolera lite mera.

Någon som vet/har gjort om man kan spruta in i facken från utsidan på något sätt, borde väl egentligen inte skilja så mkt från att göra det från insidan?
 
Obs viktigare med fungerande luftspalt än tjock isolering, var noga att bibehålla luftspalten om du tilläggsisolerar, särkilt om man sprutar kan det va snabbt gjort att ventilationen täpps igen.
Resultat blir att det ser snygt ut , men till vintern kan det börja isa på yttertaket, med dämningar och inläkage av vatten som följd.
 
humm.. en fråga.. kanske korkad... får man höja takhöjden utan vidare ? måste man inte ha bygglov sånnafall?

vore ju taskit om man blev tvungen o riva ner skiten igen pga några centimeter...

/Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.