I vårat torp ha vi en inredd övervåning som jag funderar på om man på ett någorluna enkelt och ekonomiskt vis kan isolera..
uppe4tf.gif
I gavlarna är det ju timmer så där funkar det ju bra men det jag funderar på är att bara isolera innerväggar och tak. alltså bakom masontien, skulle det funka och hur bör jag gå tillväga?
Det är regäl luftcirkulation där uppe så fukt borde väl försvinna,, kanske inte världens bästa bild/beskrivning men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
 
du bör ha en luft spalt mellan reglarna på yttertaket och sedan fylla på med isolering (lösull). Så ni får luftspalten mellan yttertaket och isoleringen, en spalt på kanske 5 cm..

bor ni där året runt eller?, har ni plast (diffspärr) i taket?
 
Det är bara sommar boende eftersom det blir lite för svalt och inte finns vintervatten och ordentligt avlopp, och någon diffspärr finns inte.
 
då skulle jag rekomendera cellulosa isolering. typ ekofiber, thermiaträ, mfl. Detta pga det andas, dvs kan taimot en viss fukt samt avge fukt.. 20 cm är nog ganska lagom..

du fyller hela utrummet mellan snetaket & innerväggen (glöm ej luft spallt & vindpapp här).. sedan 20 cm på "vinden" ovan rummet. så har ni förlängt sesongen ganska bra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.