Hej!

Vi har ett modulhus från -84 där övervåningen är oinredd men nu är det dags att börja planera den biten. Dock har jag funderat på hur jag bäst går tillväga när jag skall isolera taket. I dagsläget så är det så att om jag står och tittar upp i taket så ser jag någon slags armerad plast och sedan ligger takpannorna ovanpå plasten. Behöver jag plocka ner alla takpannorna och ta bort plasten och ersätta den med något annat eller hur går jag tillväga?
 
Bygg luftspalt ca 20-25mm och sedan isolering. Hur grova takstolar sitter idag?
 
Nu har jag inte måttet i huvudet men dom är grova, skulle tippa på att dom är 5-10 cm tjocka.

Hur bygger jag lämpligast luftspalten? Hur gör jag i nocken?

Är den armerade plasten som ligger under pannorna okej eller bör den bytas ut mot råspont eller liknande?
 
Sätt lister längs med takstolsbenen, upp mot plasten, 20-50 mm luftspalt brukar vara lagom. Ju blåsigare läge desto mindre luftspalt behövs.

Om plasten ligger över nocken, så behövs en luftkanal under nocken, (från gavel till gavel), dvs ingen lösning med öppet ända upp i nock fungerar.

Den armerade plasten har en begränsad livslängd. Vet dock inte var gränsen går. Oavsett så byter du den när det är dags att byta tak/pannor. Sedan om du vill fortsätta med plast, el byta till t ex råspont och takpapp under pannorna, är valfritt, men inget som du behöver göra i samband med isolering av taket på insidan.
 
Mät takstolarna och rapportera :) Ta gärna en bild på vindsutrymmet.
 
Skall jag bara sätta lister eller skall jag sätta någon slags board eller liknande på listerna eller skall det vara öppet mot isoleringen?

Plasten följer takstolarna så plasten täcker hela taket.

Jag har nu varit uppe och mätt och takstolarna var 45mm samt ett par dubbla, det var nog dom jag förställde mig. Jag kom även på att mina farföräldrar hade ett par pärmar med information osv som dom fick när dom byggde huset -84.

Där står instruktioner för inredning av övervåning och enligt den principskissen så skall jag göra följande.

* 35mm luftspalt. Lägg även en distans (35mm) mitt i fack som fästes på boarden före montering av denna.

* 3.2 hård board

* Hanbjälklagets isolering skyddas med vindpapp

* På-salning av högben så isoleringen blir min 220 mm


Låter det vettigt?

Med board så tänker jag oljehärdad masonite, är det rätt tänkt eller finns det fördelar med en styvare board eller likande?

Högben, vad menar dom då?
 
45mm samt ett par dubbla? Takstolar? Inte bredden menade jag utan djupet! 22 cm är bra att sträva efter, minimum isolerinstjocklek.Oljehärdat behövs ej. Högben är de reglar som stöttar takstolarna, fästa i golv eller golvbjälklag.Bild/ritning?
 
Med dubbla så menar jag att det är 2 takstolar som sitter med ca 5 cm mellanrum.

Kan lägga upp bilder imorgon.

Googlade högben och om jag har förstått det rätt så är högbenen dom lutande brädorna och dom brädorna som sitter horisontellt mellan högbenen kallas hanbjälklag. Så då vill dom alltså att jag skall sala på högbenen så att isoleringen får plats på djupet och då 22 cm.
 
Ja, gör gärna det. Sätt gärna dit en tumstock eller måttband när du fotar. Lite svårt att förstå din beskrivning.
 
Jonatan79 skrev:
45mm samt ett par dubbla? Takstolar? Inte bredden menade jag utan djupet! 22 cm är bra att sträva efter, minimum isolerinstjocklek.Oljehärdat behövs ej. Högben är de reglar som stöttar takstolarna, fästa i golv eller golvbjälklag.Bild/ritning?
45mm breda. Höjden har inte framkommit.

list plus board, detta för att hålla luftspalten öppen...
 
Vy inifrån en vind med dubbla takstolar och förstärkningsplåtar i träkonstruktionen, material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innertak med dubbla takstolar, elinstallation och nätning, synligt i mitten av konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Duger bilderna? Ena bilden visar vad jag menar med dom dubbla takstolarna som sitter i mitten av huset.

Djupet på takstolarna bör väl spela mindre roll då jag enligt instruktionerna skall sala på dom?
 
Är dom 22cm ungefär? Hur är ståhöjden i mitten på vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.