det ligger nåt i det men hur väl detta funkar? ingen aning

en (enda?) anledningen till att isolera mellan takpanna och (och nu kommer jag ej på namnet) bräda är att vid klart väder så är strålningen till rymden så hög att taket blir kallare än omgivningen
underliggande virke blir då också kallt och kondensering sker
och det blir rätt mycket vatten/fukt

att hålla synliga takbalkar -
låter som du tänkt isolera dikt mot tak mellan takstolarna
det blir inte bra
fukt/vatten som beskrevs ovan kommer att ställa till problem
 
rörde till det lite :-[

Man har ibland sagt att "det isoleras för tjockt på vinden så att det blir för kallt och fukten drivs ej ur osv"
I det traditionella fallet med kallvind och/eller luftspalter så kan då fuktspärr och isolering uppepå råspont (så hette det) vara ett sätt att reducera de fuktproblem som ibland uppstår i eller ovanför takisoleringen.

Men åter till strängens case -synliga takbalkar

det finns risk för att "det blir inte bra" om isoleringen ovanpå råsponten är för tunn och du sen sätter lite isolering under råsponten (mellan reglarna) och täcker detta med något rel fukttätt material
risken är då att råsponten byggs in och får svårt att andas/torka ut för att den ev blir för kall periodvis

cellplast i all ära men på vissa ställen bör man vara observant, trät lever och slår sig, det finns risk för glipor, typ vid "infälld takregel" i den illustrativa länken

sen gäller det att se upp med köld-/fuktbryggor vid övergång vägg till tak
 
själv tror jag detta är Kannon.. 100 mm på ytter taket i stället för 100mm extra på vinden..

Du får en varmare vind (vilket jag tror är bara bra).. Risken som jag ser det att Vinden skulle bli kallare änn vad luften är utomhus är liten.. den finns, men den är liten (troligen mycket större changs med Kondens på vinden om manväljer att lägga all isolering på vinden) .. Jag skulle även tro att Takpappen klarar sig bättre med Isolering som skydd för solen som sliter så hårt på takpappen..

jag hade om jag vetat om det valt att isolera på detta sätt..
Nu har jag bytt tak.. och har inga planer på att göra om det igen.. :p
Cellplast är som klippt o skuren för detta ändamål..
 
100 mm på ytter taket i stället för 100mm extra på vinden..
Det där vet jag inte om jag håller med om. Vad jag har fattat så flyttar man ut all isolering utanför allt som kan tänkas mögla och slipper då problemet med fukt mm.
 
Jo..

jag menar att antingen så isolerar man vinden med säg 400mm lös ull..

eller så kombinerar man det hela och isolerar vinden med 300mm & sedan 100mm på yttertaket..

en vind med 300mm är varmare änn en vind med 400mm..

Torkar då ut lättare/bättre.

Enbart 100mm på yttertaket räcker inte långt. Efter som man rekomenderar 500mm tjock isolering..

Fast dom har ju även en lösning på det som man kan se i PDF filen med tjockare isolering.. där man tar bort råspånten o lägger isoleringen mellan Takstolarna & över dom.. "infällda reglar"
 
jag tror också att isol uppepå taket är kanon just för att hålla emot kondens från kalla tak vid väderomslag och utstrålning

sen när man skall isolera för att få ett varmt vindsutrymme med synliga bjälkar - så why not tjocka på till 4-500
taket ser lite "annorlunda ut" men man får ett större vindsutrymme

principen isolering på utsidan håller långt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.