Hej.
Jag önskar att förbättra min isolation i taket. Min snäckara vill ersätta taket med ny tägel, och samtidigt bygga upp taket på ovansidan för att få plats till ny och bättre isolation. Det känns onödigt komplicerad och dyrt.
Vore det inte bättre att låta taket vara (ser ok ut tycker jag och är ca 30 år gammalt) se bild.?

Hur ville ni ha gjort ?
Fins det någon extra effektivt isolations material som ger samma skydd som dagens föreskrifter till sejer vid bygg av nya hus, men var det inte behövs lika tjockt lager av isolation?

Återkoppla gärna.
Se bilder här:

https://photos.app.goo.gl/TvpCJkuZuRVauBPLA
 
30år då är det dax att renovera taket. Jag skulle passa på att tilläggsisolera samtidigt då du sänker dina uppvärmningskostnader
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
30år då är det dax att renovera taket. Jag skulle passa på att tilläggsisolera samtidigt då du sänker dina uppvärmningskostnader
Ja det är många som sejer det, men jag har svårt att förstå varför byte tegelstenen på taket, dom ser jo ok ut? Vore det inte bättre att låta dom vara kvar, för sen att isolera nedenifrån?
 
Espen64 Espen64 skrev:
Jag tycker tegelstenen som sagt ser bra ut, men det behövs nog säkerligen att renoveras lite. Se bilden under. Ser gammalt fint virke och inte mycket som är rutet.
 
  • Delvis urrivet golv med träreglar och löv, vid renoveringsarbete inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen trätrall och tegelstenar med löv och skräp, indikerar behov av reparation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat bjälklag med synligt isoleringsmaterial och en lucka, underifrån sett med synliga taklampor och en gardinstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad takkonstruktion med mossa och löv på gamla takpannor och röta i träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG-20231213-WA0012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad takisolering med synliga tecken på vattenskador och mögel under en delvis upplyft taksektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis demonterat tak med tegelpannor och träbjälkar, vissa täckta med mossa och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där taket behöver verkligen renoveras. Pannorna kan du återanvända om du vill men rengör först för att bedöma skicket
 
  • Gilla
Espen64
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det där taket behöver verkligen renoveras. Pannorna kan du återanvända om du vill men rengör först för att bedöma skicket
Ja jag inser nu att vi måste nog göra det. Mitt problem är att det fins två lika danna tak som har samma status, och som också måste efterses..😥. Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.