Hej funderar på detta med tilläggsisolering och taksänkning invändigt för att dra ny el och lite annat i taken. Kommer jag per automatik bygga mig en fuktbomb på vinden om jag gör så?

Huset är byggt 1952 och är isolerat med cutterspån på vinden.

Mvh Magnus
 
Är också intresserad av om en sån lösning är lämplig.
 
Nej det behöver inte innebära någon fuktbomb. Om det görs på rätt sätt minskar fuktbelastningen på vinden. Vad som är rätt sätt kommer ni inte att kunna få ett rakt svar på. Här på forumet trätas det ideligen om vindsbjälklag ska isoleras med mineralull eller "naturfiber" och om plastfolie eller annan ångspärr är att rekommendera eller inte.

En tilläggsisolering kommer att göra vindsutrymmet kallare. Detta ökar fuktbelastningen. Men om ni vid tilläggsisoleringen samtidigt ser till att den nya konstruktionen förhindrar konvektion, dvs att varm (och relativt sett fuktigare) inneluft kan tränga in i isoleringen och ut på vinden så minskar fuktbelastningen.

Många väljer att montera en plastfolie på den varma sidan av isoleringen för att förhindra både fuktvandring och konvektion. Vill man inte ha plast kan man montera en modern och smidig vindskyddsduk som förhindrar konvektion men inte helt stoppar fuktvandringen. En kompromiss alltså. Man ska dock veta att tillverkare av mineralull alltid kräver att konstruktionen både förhindrar fuktvandring och konvektion.

Mitt råd är annars att tilläggsisoleringen görs ovanifrån. Så gjorde jag på mitt eget hus. Jag bröt bort golvet på vinden, skottade bort den gamla isoleringen av kolstybb. Monterade en vindskyddsduk isolerade med dryga 200 mm glasull och la ett nytt golv av spontade bräder. Kostnad? ca 160:- m2

El går ju utmärkt att dra ovanifrån, när den gamla isoleringen väl är bortforslad.
 
Hur skottade du bort kolstybben? Finns det något smidigt sätt att få bort det utan att skotta? Hur läggs vindskyddet ut, bara mellan träbjälkarna och fästade mot träbjälkarnas sidor eller upp runt om bjälkarna oxå? Det känns som om det finns risk att få ett fuktproblem i bjälkarna om man plastar in dem helt? Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.