Hej

Jag har ett cykel/moped-förråd som jag tänkt isolera. Se bilden. Hela förrådet är ganska tätt förutom en mekanisk fläkt som suger ut luft. I samband med isoleringen tänkte jag även sätta in en ventil som kan tillföra luft, kanske t.o.m en luft-luft värmepump så småningom.

Efter allt jag läst kring isolering av tak så förstår jag att det är viktigt med luftspalt på insidan råsponten för att kunna ventilera och leda bort kondensvatten. Så för isoleringen i taket är tanken just nu att sätta lister mot råsponten och sen masonitskiva under för att skapa en luftspalt så det kan ventileras och kondensvatten rinna undan.

Men utmaningen är att där taket möter väggen (till höger i bilden) är det tätt eftersom väggen går hela vägen upp mot råsponten, så det går inte att låta masoniten gå utanför väggen så kondensvattnet droppar på utsidan.

Masoniten måste alltså sluta några cm innan väggen, vilket innebär att det kommer droppa ner i förrådet. Är det vanligt att det är så? Hur löser man det? En liten hängränna på insidan väggen som samlar upp vattnet och så får det torka upp allt eftersom?

Andra förslag?

Jag har även ett kallgarage med helt platt tak som jag också skulle vilja isolera. Samma problem där. Och kallgarage med platta tak borde inte vara helt ovanligt kan man tycka. Så hur gör man när man isolerar ett sådant tak?

Mvh
Henrik
 
  • Cykel/moped-förråd med träväggar och tak, innehåller cyklar och en moped, dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av ett förrådstak med synliga takbjälkar och råspont, några fastsatta lister och en svart vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Har du någon värmekälla i förrådet, eller planerar du att sätta in?
 
Ja, just nu står en liten byggfläkt och blåser varmluft men sen funderar jag på en luft-luft-värmepump. Helst skulle jag vilja ha en värmepump som jag kan dela mellan både förråd och garage.

Men det jag är osäker på är framförallt hur man gör med luftspalt och eventuellt kondensvatten när det är platt tak.
 
J
Nyfiken på hur/om du löste det?
 
J JJson skrev:
Nyfiken på hur/om du löste det?
Jag tog tag i saken och gjorde det ordentligt. Sågade upp ventilationshål på väggarnas kortsidor, ett i varje fack mellan reglarna. Sen 20mm list i taket och masonitskiva mot det så jag fick fri ventilation. Sen isolering mot masoniten.
På ena siden väggen vetter förrådet mot garage som jag också isolerat på samma sätt.

Det var en hel del extrajobb bara för att få till ventilationen men hoppas det lönar sig i långa loppet.
 
J
L lix skrev:
Jag tog tag i saken och gjorde det ordentligt. Sågade upp ventilationshål på väggarnas kortsidor, ett i varje fack mellan reglarna. Sen 20mm list i taket och masonitskiva mot det så jag fick fri ventilation. Sen isolering mot masoniten.
På ena siden väggen vetter förrådet mot garage som jag också isolerat på samma sätt.

Det var en hel del extrajobb bara för att få till ventilationen men hoppas det lönar sig i långa loppet.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.