Har ett hus på 120kvm boyta och sedan 120kvm källare varav 76 är "outgrävd" dock är det utgrävt med singel på golv och betongvägg. Alltså ingen jord.
I detta utrymme så är det nått som liknar ihoplimmade tändstickor eller vad man nu kan kalla det i taket.

Övrig källare har betonggolv och tak samt puts på väggarna. Där är det även uppvärmt, dock ca 13 - 15grader.

På boytans plan är det nu ruskigt kallt på golvet i dom flesta rummen. Går det att isolera underifrån eller är det inget som lönar sig? I dom "outgrävda" utrymmena är det kring 0gradigt då det inte är uppvärmt där.

Som sagt ger det något att isolera underifrån och är det något man bör göra eller kan man få problem med det? Vad bör man isf isolera med om man kan?

Då det är betong direkt under mattan/trä på boytans golv så kommer jag inte åt att isolera ovanifrån :S
 
Ja, att isolera underifrån fungerar utmärkt och kan göra stor skillnad. Ett riktigt bra alternativ är PU (polyuretan) som man sprutar på. Att isolera golv underifrån är nog det som orsakar minst risk/problem.
Jag kommer att isolera mina golv underifrån i krypgrundern med PU framöver. Och jag kommer att isolera golvbjälklagen mellan våningarna med PU också, då injekteras PU genom små hål i golvet intill ytterväggarna för att förhindra drag av kalluft inne i golvbjälklaget.
Jag har nyligen isolerat tak och väggar i tre rum på övervåningen med PU, och jag har precis skrivit en annan tråd om att beställa PU från englad för gör-det-själv isolering, se gärna den.
 
B
helst ej pu isolering. brandfarligt. farligare än spån. enligt min mening.
det går att isolera underifran med skiver.
 
byggare henke skrev:
helst ej pu isolering. brandfarligt. farligare än spån. enligt min mening.
det går att isolera underifran med skiver.
Rent struntprat! PU har brandklass B2 och är verkligen inte klassat som brandfarligt och är självslocknande. detta gäller verkligen inte spån.
Det ska påminnas om att PU finns så gott som överallt, i möbelstoppning, skor, isolering i kylskåp, frysskåp, ack-tankar i pannrum, isolering till värmerör, ventilation m.m.. Bilar innhåller massvis med PU i säten, instrumentpanel m.m.. Om det hade varit så farligt som en del vill göra gällande, hade det inte varit så utbrett som det är.
Och som sagt, brandfarligt är det definitivt inte.
 
B
skrev enligt min mening!!!!
man får tycka som man vill-
samma som att jag helst ej stoppar något med aspartam i min mun
 
byggare henke skrev:
skrev enligt min mening!!!!
man får tycka som man vill-
samma som att jag helst ej stoppar något med aspartam i min mun
Jaha, så du får uttrycka din subjektiva åsikt men jag får inte komma med fakta?
Du skrev att PU är brandfarligt, men tvärtom är det till och med brandklassat. När någon skriver som du gjorde, oavsett om det är en personlig åsikt eller inte, så är det ganska viktigt att informera om korrekta fakta, tycker jag.
 
  • Gilla
Pnorberg och 1 till
  • Laddar…
B
jo. du och jag har ju gjort på ovanstående. ???
träreglar är också brandklassade. brinner inte trä?
 
Här är en länk till lite information om brandsäkerhet i SPU's polyuretanisolering. Läs gärna om det oberoende testinstitutet som konstaterat att brandsäkerheten i testobjektet var exakt samma som i fallet med mineralullsisolering. Se gärna videon också.

http://www.spu.fi/Brandsakerhet
 
Tackar och bockar. Ska läsa på lite om olika isoleringar. Vill helst hitta något som bygger så lite som möjligt då jag i framtiden kmr lägga in golvvärme i källaren och då bygger det en del.
 
B
satsa på frigolit om det inte ska bygga så mycke.

ALLT brinner bara fråga om temperatur!!!!!!!!
du kan ej hindra mig att inte gilla skum
det får va så brandsäkert det vill men gillar ej skummet ändå.
Jag gillar frigolit mer fast det är brandfarligt med
 
byggare henke skrev:
satsa på frigolit om det inte ska bygga så mycke.

ALLT brinner bara fråga om temperatur!!!!!!!!
du kan ej hindra mig att inte gilla skum
det får va så brandsäkert det vill men gillar ej skummet ändå.
Jag gillar frigolit mer fast det är brandfarligt med
Så vad tycker du är fördelen med EPS jämfört med PU?
 
B
sluta nu stör dig på mig. det är jul snart. god jul på dig
man får ej okontrollerbar expandering. men "frigolit går ju ej ha i fönster. då blir det drevning.
ditt skum är ju universiellt. men att använda det på stora yter går ej för mig
jag kan skumma fönster. men helst ej
 
byggare henke skrev:
sluta nu stör dig på mig. det är jul snart. god jul på dig
man får ej okontrollerbar expandering. men "frigolit går ju ej ha i fönster. då blir det drevning.
ditt skum är ju universiellt. men att använda det på stora yter går ej för mig
jag kan skumma fönster. men helst ej
I rest my case ;)

Go Jul
 
Är det stor skillnad på boytans golvtemperatur i de rum som ligger ovanför 0-gradig källare och de rum som ligger ovan 13-15 gradig källare.

Den enda gången jag har upplevt det kallt på mina golv är när huset valt att röra lite på sig på vintern så att ytterdörre läcker för mycket luft. Jag har sällan upplevt skillnad beroende på temperaturen under huset.

Men det kanske är så att mitt golv redan är tillräckligt väl isolerat (från 2003).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.