Hej!
Vi kommer att bygga ett nytt hus med en liten källardel i sutteräng.
Källaren kommer att innehålla bastu/relax, teknikrum samt matkällare och tänkt att vara uppvärmd med vattenburen golvvärme.

Hur ska man konstruera väggarna på bästa sätt?
Tänker mig murade väggar av lecablock men hur gör jag bäst för att isolera och täta väggarna?

Tacksam för kunskap i frågan
 
Excel
Cellplast, samma material som plattan står på,
 
Väggen ska isoleras utifrån. Under mark cellplast och platonmatta, över mark cellplast som du putsar.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Väggen ska isoleras utifrån. Under mark cellplast och platonmatta, över mark cellplast som du putsar.
Tack!
Någon speciell variant av cellplast som går att putsa på? Hur tjock cellplast?
 
Det går att putsa på vanliga skivor, men titta t.ex. på webers olika system för att bilda dig en uppfattning om hur du kan bygga upp det hela.

Tjocklek skulle jag nog säga 200mm.
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det går att putsa på vanliga skivor, men titta t.ex. på webers olika system för att bilda dig en uppfattning om hur du kan bygga upp det hela.

Tjocklek skulle jag nog säga 200mm.
Tack!
Följdfrågan som dyker upp i skallen är: Kommer då källarväggen (inklusive cellplast och puts) att sticka ut längre än fasaden på våningen ovanför? Den syllen vilar ju på muren + spikläkt och panel men cellplatsen blir ju klart tjockare.

Ser det inte riktigt framför mig :thinking:
 
Hur tjocka är dina reglade ytterväggar då?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hur tjocka är dina reglade ytterväggar då?
45+195+45+spikläkt/panel
 
Du kan ju även kika på tex weber isoblock som är färdigisolerat murverk. Finja har motsvarande system också.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan ju även kika på tex weber isoblock som är färdigisolerat murverk. Finja har motsvarande system också.
Tack, det ska jag kika på och diskutera med muraren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.