Tomture61
Tänkte isolera en liten stuga på 35 kvm med 120 mm gullfiber , spelar det ngn roll vart jag sätter ångspärren i väggen ?
Närmast ytterpanelen eller närmast innerväggen .
Och varför ska den placeras där eller där ?
 
Nära innerväggen:
- Luften är fuktigare inomhus.
- När den rör sig genom väggen utan ångspärr så kommer den till en punkt i väggen där temperaturen är lika med ångmättniningstempetaturen (daggpunkt typ).
- Där omvandlas då fukten i luften till vatten (tänk en kall glasflaska från kylen på sommaren)
- Därför vill du stoppa luftens rörelse innan den når den punkten (du vill ju inte ha fukt i väggen).
- Tumregel är att ångspärr monteras Max 1/3 av isolerskiktets djup in i väggen, mätt från insidan.

Alternativet är en oorganisk vägg utan tätskikt då det i det fallet inte gör något att det fälls ut fukt då det inte kan mögla.
 
Tomture61
Har tjockleken på isoleringen ngn betydelse över att använda ångspärr i väggen .
Om jag tex håller 10-15 gr i stugan , kan fukten frysa på fel sida av plasten .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har tjockleken på isoleringen ngn betydelse över att använda ångspärr i väggen .
Om jag tex håller 10-15 gr i stugan , kan fukten frysa på fel sida av plasten .
Ja tjockleken har betydelse. Tunn vägg så har du i princip så mycket värmeläckage så att du har daggpunkten utanför väggen.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
C chrille-gäddan skrev:
Ja tjockleken har betydelse. Tunn vägg så har du i princip så mycket värmeläckage så att du har daggpunkten utanför väggen.
Kan man räkna ut sådant om man har DUT tex och temp i byggnaden ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har tjockleken på isoleringen ngn betydelse över att använda ångspärr i väggen .
Om jag tex håller 10-15 gr i stugan , kan fukten frysa på fel sida av plasten .
Ja tjockleken har betydelse. Tunn vägg så har du i princip så mycket värmeläckage så att du har daggpunkten utanför väggen.
 
Ja du kan räkna ut det.
Har inte de gamla skolformerna här med mig, men kanske någon annan på forumet kan hjälpa till.
Det är att genom innetemperatur, utetemperatur och valt material (lambdavärdet) möjligt att räkna ut ”daggpunkten”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.