Hej!

På några års sikt planerar jag att isolera krypgrunden under mitt hus. Men just nu håller på och bygger en altan på ena kortsidan, vilket kommer göra det svårt att komma åt där. Så jag tänkte att de tär lika bra att gå över den sidan på en gång.

70mm cellplast ligger nu horisontellt längs hela muren och 120 cm utanför hörnen, 100 mm står vertikalt längs muren, men pga ojämnheter går det inte att få skivorna helt intill. Bör jag fylla upp utrymmet med något?

Kan för övrigt säga att huset står på en sandkulle, fukt har inte varit ett problem.


Tacksam för all hjälp!
 
  • Isoleringsarbete vid husgrund med 70mm cellplast horisontellt utlagd och 100mm cellplast vertikalt intill en röd stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonkl skrev:
Hej!

På några års sikt planerar jag att isolera krypgrunden under mitt hus. Men just nu håller på och bygger en altan på ena kortsidan, vilket kommer göra det svårt att komma åt där. Så jag tänkte att de tär lika bra att gå över den sidan på en gång.

70mm cellplast ligger nu horisontellt längs hela muren och 120 cm utanför hörnen, 100 mm står vertikalt längs muren, men pga ojämnheter går det inte att få skivorna helt intill. Bör jag fylla upp utrymmet med något?

Kan för övrigt säga att huset står på en sandkulle, fukt har inte varit ett problem.

Hej
Finns flera trådar i forumet om detta.
[länk]



Tacksam för all hjälp!
 
Hej!
Tack för svar!
Jag har sökt, men inte funnit svaret på just frågan som jag ställer, dvs om utrymmet som skapas pga ojämn grund ska fyllas upp på något vis eller ej.
 
Limma cellplasten med stenlim så fylls ojämnheterna igen.
 
useless useless skrev:
Limma cellplasten med stenlim så fylls ojämnheterna igen.
Tack för svar! Men vi snackar ca 10 cm. Stenlimmet sväller väl inte va?
 
Stenlim är samma produkt som fogskum, men det sväller lite mindre. Men sväller gör det.

Jag kör med Biltemas flaskor för sprutpistol när jag limmar cellplasten mot grundmuren här hemma.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
Blir det några håligheter så är det bara att trycka i lite extra och skära rent när det har härdat...
 
useless useless skrev:
Stenlim är samma produkt som fogskum, men det sväller lite mindre. Men sväller gör det.

Jag kör med Biltemas flaskor för sprutpistol när jag limmar cellplasten mot grundmuren här hemma.
[länk]
Blir det några håligheter så är det bara att trycka i lite extra och skära rent när det har härdat...
Ah! Låter bra, men jag skulle helst slippa gräva upp igen, det går nämligen att luta ut dem lite och fylla upp ovanifrån med lecakulor eller likande, det var ett sådant svar jag hade hoppats på.. :). Men jag måste kanske.. Har du limmet på skivorna eller på grunden? Är det precis som fogskum isolerande i sig också?
 
Skulle Hasopor eller perilite kunna vara ett alternativ tro?
 
Stenlimmet är isolerande. Hasopor, Perlite eller lecakulor skulle funka. Problemet är väl att få dit dom så att det fyller ut bra?
 
useless useless skrev:
Stenlimmet är isolerande. Hasopor, Perlite eller lecakulor skulle funka. Problemet är väl att få dit dom så att det fyller ut bra?
Tack för svar!
Jag tror att jag kommer åt, det går nämligen att vinkla ut skivorna lite, någon eller några cm kan jag nog få ut dem åtminstone, jag tänker att det borde räcka för att hälla ner material där?
 
Hur säkerställer du att dom inte åker ut mer med tiden så att fyllnadsmaterialet sjunker ihop?
 
useless useless skrev:
Hur säkerställer du att dom inte åker ut mer med tiden så att fyllnadsmaterialet sjunker ihop?
Tänkte du på skivorna?
Helt säker kan jag ju inte vara förstås, men halva skivan har marktrycket utifrån, och upptill kommer jag gå emot med altanens bärlina, så de borde hållas på plats tycker jag. Vad tror du?
 
hejsan Jonkl, hur gick det med erat projekt ? Kan ni beskriva lite i detalj så vi kan få lite inspiration :) ! Hoppas det är OK att fråga. tackar.
 
Hej!
Jag gjorde som så att jag satt ner skivorna i marken som på bilden ovan, och byggde altanen framför. Ovanför skivorna satt jag fönsterbleck så att eventuellt regnvatten leds bort. Utrymmet som skapades mellan skivor och den ojämna husgrunden har jag planerat att fylla ut med perlite, men det har inte blivit av än.
Att isoleringen sticker utanför panelen gör inget då jag har planerat att tilläggsisolera relativt snart, då kommer de hamna utanför igen.
De andra sidorna av huset har jag inte gett mig på än, men jag tänker mig att något liknande borde fungera där. På med plattor längs stenfoten, fylla utrymmet mellan skivorna och stenfoten med perlite, och så på med armering och puts, det borde bli bra.
Nybyggd träaltan framför röd husvägg med lutande takkonstruktion och grön trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär såhär ser det ut där nu, så kanten på isoleringen syns än så länge.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
J jonkl skrev:
Hej!
Jag gjorde som så att jag satt ner skivorna i marken som på bilden ovan, och byggde altanen framför. Ovanför skivorna satt jag fönsterbleck så att eventuellt regnvatten leds bort. Utrymmet som skapades mellan skivor och den ojämna husgrunden har jag planerat att fylla ut med perlite, men det har inte blivit av än.
Att isoleringen sticker utanför panelen gör inget då jag har planerat att tilläggsisolera relativt snart, då kommer de hamna utanför igen.
De andra sidorna av huset har jag inte gett mig på än, men jag tänker mig att något liknande borde fungera där. På med plattor längs stenfoten, fylla utrymmet mellan skivorna och stenfoten med perlite, och så på med armering och puts, det borde bli bra.
[bild]
Ungefär såhär ser det ut där nu, så kanten på isoleringen syns än så länge.
STOR TACk for svaret. Hur upptäcker ni temparetur förbättring i den innerväggen jämför med förut ? Har det blivit bättre ? kan man inte använda skum hela cellplast skivan så de är blir täta i stället använda Perlite ? Eller finns olika typ av Perlite ? Är den stenfoten också en del av innervägg eller de är som grund inomhus ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.