Jag har nyligen flyttat in i en trävilla. Det är rätt lyhört till vårt sovrum. Ljuden kommer från 2 håll

1) Rummet intill.
Jag har till stor förvåning noterat att det inte finns ngn gullfiber i väggen! Det är endast reglar och masonitskivor (9mm tror jag). Kanske inte så konstigt att det låter igenom...

Vad tipsar ni för att ljudisolera?
Riva bort masoniten på en vägg och lägga in gullfiber och sätta dit gips istället för masonit?
Ngt annat man kan göra när man ändå är igång?

2) Rummet ovanför
Man kan höra när svärföräldrarna snarkar och de kan höra när vi pratar på natten. Inte optimalt... Taket är vävspänt, men jag tror att det inte är ngn klassisk väv utan en billigare variant. Jag har i alla fall kommit åt väven ngra gånger och det har inte gått hål (Huset är byggt 1973)

Vad tipsar ni för att ljudisolera?
Bör man riva ner väven och sänka taket med hjälp av gullfiber och gips? om jag, hur tjockt lager med gullfiber?

Finns det ngn färdig gipsskiva med t ex frigolit som man bara kan smälla upp?

Tacksam för alla tipps
 
Väggen hade jag rivit ner en sida tryckt i lagom med isolering och sedan satt tillbaks masoniten och gips utanpå.
 
Innerväggar är nog ofta oisolerade. Fyller du den med glasull blir det säkert bättre. Hur masoniten står sig jämfört med gips vet jag inte. Taket är nog marigare. I offentliga lokaler är det ofta glasfiberskivor i taket närmast rummet. Kanske inte så snyggt, men någon nytta lär det göra.

Erik
 
Svärföräldrarna på ovanvåningen(?) hade jag gett bettskena. :)
 
Dubbelgips är bra för ljudisolering.
 
P
Hade samma problem fast det var rummet under som störde. Började med att riva ner innertaket och tätade alla springor upp till vårt sovrum. Fyllde sedan upp med stenull mellan reglarna och därefter glespanel med dubbla lager gips. Tätade även skarven mellan tak och vägg med latex. Det blev mycket bättre men stomljuden kommer man inte ifrån och basljuden hörs fortfarande ganska väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.