Vi har en enklare sommarstuga. Den är delvis isolerad men lämnar en del att önska på den fronten. Golvet är isolerat men vid något tillfälle isoleringen under köket rivits bort underifrån pga läckage så det vill jag återställa, kommer åt bra underifrån där men vill inte riskera fukt runt vatten/avlopp.

Väggarna består av dubbla lager panel och en lövtunn isolering :) Funderar på att byta panel så då kan vi ju rensa ut det underliggande och isolera.

På vinden finns det isolering, men den ligger i rullar. Vågar inte bara rulla ut dem med rädsla för fukt.

Hittills har vi stängt ner värme osv helt men målet är att kunna ha en grundvärme på under vintern.

Finns det någon guide att läsa på/följa så att man gör rätt och dessutom undviker fukt? Tacksam för alla tips!
 
Som du beskriver det låter det som att stugan står på plint- eller torpargrund? Isolera då köksgolvet igen, förslagsvis med frigolit, och se sedan till att råttor och möss inte kan knapra i sig den, lämpligen med musnät.

Väggarna verkar ju vara enkla att ta sig an. Riv dän gammal panel, sätt ångspärr, regla upp, fläska på med mer isolering, sätt ny panel.

Rensa rent på vinden, sätt ångspärr överallt, fyll vinden med isolering tills det rinner över.

Nu kommer visserligen många Byggahusare att komma med diverse invändningar mot det jag skrivit, eftersom det är ett evigt trätoämne om man ska ha ångspärr, ångbroms, vilka material man ska ha osv osv. Den brutala sanningen är väl att ingen riktigt vet ännu idag vad som är optimalt, men jag tror att det jag skrivit ovan kommer närmast, efter den kunskap vi har idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.