Hej!

Har ett oisolerat snickeri på gården som jag skulle vilja isolera, Värmer med en 65kw dieselkanon och det blir dyrt i längden =)

Stommen är byggd i 50x150 och sen är det panel rakt på det Stommen är byggd med 120 cm cc så det är lätt att anpassa för 60cm cc isolering.

Råkar ha en helve**s massa 145mm gullfiber liggandes. Kan man bara smeka upp det på väggarna och sen sätta råspont på insidan? Eftersom det kommer saknas luftspalt och pga att jag inte vill plocka ner panelen undrar jag om man kan strunta i vindpapp och plast? Behöver inte bli någon perfekt isolering bara det inte ruttnar.

Mvh
Carl Magnus
 
  • Namnlös.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg en luftspalt "inifrån", innan du stoppar dit isoleringen?
 
Tomture61
Vet inte vart isoleringen hamnar ,mot ytter eller innervägg (vet ej om du har innervägg) ! Om du vill få det vindtätt så placera vindpapp / plast bakom nya innerväggen.
Vindpapp mot ytterpanelen är bra mot höst/vinterstormarna som kan blåsa genom isoleringen.Men den bör ha ett avstånd mellan ytterpanel/vindpapp (fukt)
 
Redigerat:
untitled8.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken sida av väggen man bygger ifrån har ju väldigt liten betydelse. På bilden är det kanske lite överdrivet mycket isolering, men principen framgår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.