Håller på att isolera snedtaket på vinden. Har satt 23mm-läkt för masoniten till luftspalten. Har 170-isolering men utrymmet som är kvar är just över 150mm. Ska jag köra på 170-isoleringen trots det eller ska jag offra lite av luftspalten? Ska bli 45mm till utanpå sen så det finns inte mer plats för att reglar ut ytterligare.

Känns smartare att trycka ihop isoleringen lite än att offra lite av uftspalten?
 
Mats-S
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Känns smartare att trycka ihop isoleringen lite än att offra lite av uftspalten?
Vad du än gör, offra inte luftspalten.
Det absolut bästa är att använda rätt tjocklek på isoleringen, dvs 150mm i det här fallet. Trycker du ihop 170mm till 150mm försämras K-värdet. Men det är nog ingen extrem försämring i det här fallet, så vill du inte lägga extra pengar på rätt tjocklek så kan du nog använda din 170mm isolering lätt ihoppressad
 
Mats-S Mats-S skrev:
Vad du än gör, offra inte luftspalten.
Det absolut bästa är att använda rätt tjocklek på isoleringen, dvs 150mm i det här fallet. Trycker du ihop 170mm till 150mm försämras K-värdet. Men det är nog ingen extrem försämring i det här fallet, så vill du inte lägga extra pengar på rätt tjocklek så kan du nog använda din 170mm isolering lätt ihoppressad
Mmm, jag kör på så som jag har tänkt. Kan ev sala ut takstolarna om jag känner att isoleringen blir för mycket ihoptryckt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.