Hej, vi håller på och renoverar ett sovrum i vårat gamla hus, och har tänkt öppna upp till nock. Frågan är hur vi ska isolera taket.
Träbjälklag och takstolar i ett rum med öppet tak och en takfönster. Rustikt och traditionellt byggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här långt har jag tänkt lägga masonit för att få en luftspalt, och sedan regla upp med 220 reglar och isolera med antingen träull eller träfiberskivor och sedan en ångbroms, gles och beklädnad. Och kanske ett par mögelstoppers vid takfot och nockås på båda sidorna om nockåsen för att ventilera luftspalten.

Tänker jag rätt? Eller är jag ute och cyklar.

På väggarna har jag tänkt regla upp med 45 reglar och isolera med träfiberskivor. Ska man någon slags vindpapp eller liknande på timmerväggen först?

Tack för svar!
 
M Martinm1 skrev:
Hej, vi håller på och renoverar ett sovrum i vårat gamla hus, och har tänkt öppna upp till nock. Frågan är hur vi ska isolera taket.
[bild]
Så här långt har jag tänkt lägga masonit för att få en luftspalt, och sedan regla upp med 220 reglar och isolera med antingen träull eller träfiberskivor och sedan en ångbroms, gles och beklädnad. Och kanske ett par mögelstoppers vid takfot och nockås på båda sidorna om nockåsen för att ventilera luftspalten.

Tänker jag rätt? Eller är jag ute och cyklar.

På väggarna har jag tänkt regla upp med 45 reglar och isolera med träfiberskivor. Ska man någon slags vindpapp eller liknande på timmerväggen först?

Tack för svar!
mitt hus är från 60-talet och efter renovering så är 1/3-del öppet till nock.

nu såg inte mitt ut exakt som på din bild men jag tänker att princip gjorde jag som du beskriver.

Luftspalt mot råsponten. Jag körde sedan stenullsisolering mot denna. Ångspärr. borrade även in mögelstopp uppe vid nock och vid takfoten är det då öppet in till luftspalten så luften kan vandra från takfot till andra sidan takfot och/eller ut genom mögelstopp vid nock. Har haft detta nu i 7år och fungerar galant.
Det man ska va noga med i gamla hus är när man slänger in plats i väggar/tak. Görs inte detta rätt kan konsekvenserna bli förödande. Plasta/tejpa noga och ta reda på tillvägagångssätt och ”regler” innan du kör igång. Har sett en hel del hus där man tex har gjort en utbyggnad. Övriga hus är helt utan ångspärr. Sitter typ vindpapp. Sen slänger man in plast på utbyggnaden. Blir sällan bra vill jag påstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.