Ska till med att isolera snedtaket i mitt timmerhus, tidigare ägare har isolerat med 95mm glasull och utan ångspärr, han har också byggt luftspalten mot det gamla takplanket med pärlspont med cirka 30mm luftspalt.
min tanke är att byta ut till tjockare reglar och isolera med stenull 120 eller 145 mm istället och sätta in en ångbroms inifrån( inte plast)

Nu undrar jag hur jag ska göra det är smartast:
1. Behålla pärlsponten som luftspalt eller reva ner allt och använda masonit/board istället?
Hur ska jag isåfall fästa fästa den smartast mot det gamla planktaket? mellan reglarna eller ska jag dra masonit hela vägen och sen reglarna mot det?

2. Ska man behålla vindpappen mot luftspalten som det är nu eller bör man ta bort den?

Lite bilder hur det ser ut nu:

g2tSPSu1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jwij1pNu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AgF4ZUqf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Gällande konstruktionen så vet jag inte.

Men däremot så ska du titta på cellulosaisolering utan ångspärr (följ tillverkarens regler) om du nu tänker riva ut all gammal isolering och ersätta.

I och med att det är ett timmerhus så gissar jag på att det inte är speciellt nytt. Huset är därför konstruerat för att vara luftigt så att fukt och annat kan ventileras bort.
När man byggde hus som dina så brukade man använda eklöv, hyvelspån, jord och annat som kunde ta åt sig fukt och sedan avge den igen när så var lämpligt.
Det är lite så som cellulosa fungerar också och det tordes fungera bäst för ditt hus om det är riktigt gammalt.
 
  • Gilla
Syx94
  • Laddar…
Intressant tråd, jag ska börja med likn project, dock är mitt helt oisolerat just nu.
Jag funderar på att sätta masonit med luftspalt, ca 300mm isolering av någon typ och en ångbroms.

I luftspalten, hur är det gjort I ditt hus, är det luftspalten öppen ut till "uteluften"?
 
En sak har jag lärt mig när det gäller det här med isolering nu, hur man än gör så kommer det bli fel...eller rätt om man har tur.
Det finns verkligen ingen som vet säkert hur man ska göra, punkt. om man vill vara 99% på att göra rätt, så ska man inte isolera över huvud taget helt enkelt, men då lär det väl kosta därefter på elräkningen.

Men såhär gjorde jag tillslut:
Jag rev bort allting så jag bara såg undertaket, satt ditt nya reglar på 170 med cc 120.
Mellan reglarna satt jag läkt med masonit emellan med en luftspalt på typ 2-3 centermeter mot undertak, sen isolerade jag med stenull 145mm skivor, sen monterade jag en halotex d50 ångbroms över hela rummet, på vinden ska jag också senare lägga ut 95mm isolering i två lager tror jag. sen ska jag installera en ny kanalfläkt med utsug precis ovanför duschen.

På mitt hus är det inte luftspalt öppen ut nertill som det är på moderna hus men däremot mellan planken åt sidorna på huset, får hoppas det också är okej, men ska jag vara ärlig orkar jag nästan inte bry mig längre, ruttnar/möglar kåken så får den väl göra det då, man har ju åtminstone försökt att göra rätt.
 
  • Gilla
Fjellgren
  • Laddar…
Jag håller på med samma sak. Efter mycket funderande och läsande är min bedömning att helt frångå sten- och glasull och börja använda cellulosaisolering istället. Min konstruktion påminner om din men med stående plank i undertaket. Jag kommer i framtiden att lägga om yttertaket och skapa en luftspalt där och samtidigt plana av taket genom att lägga ett lager råsport uppspå planket med distans mellan. De stående planken ger ju en viss spalt idag, både på in- och utsidan.
Ska nämna att mitt hus inte är uppvärmt vintertid i nuläget så jag har försöker hitta lösningar som tål varierande värme- och fuktnivåer under året.


Invändigt sätter jag vindpapp direkt mot undertaket och ned över innerväggarna som på dina bilder. Sedan reglar jag upp glest och sätter ett nytt lager papp varefter jag blåser lös cellulosa. Dels pga att skivor är dyra, svåra att skära och att konstruktionen inte har rätt mått. Ett sammanhållet lager av lösull ger bäst effekt och de egenskaper jag söker.

Som någon annan skrev så är det nästan omöjligt att göra rätt med moderna material. Huset är vant att andas och själv reglera fukt, det bästa man kan göra är att ändra så lite som möjligt, i det här fallet att inte tillföra material som inte fungerar på samma sätt som det gamla. Förutom konstruktionen beror "rätt" lösning på omgivande miljö, vädret, hur grunden fungerar, självdrag eller kontrollerad ventilation, typ av uppvärmning osv osv. Lycka till! =) Skriv gärna hur du gör och lite fler bilder. Jag postar några själv när jag väl börjar bygga!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.