Har öppnat upp min hall på övervåningen ända upp i nock och tänker nu isolera detta snedtak, har tänkt mig att spika fast tegelläkt horisontellt (1"2") med 60cc mellan, på detta spikas sedan masonitskivor för luftspaltensskull, luftspalterna kommer att komma ut över gavelrummen och för att det ska andas ordentligt(kanske ska sätta en ventil på vardera gavel av huset för att det ska andas lite till).

sedan så tänkte jag mig horisontellt liggandes 2"5" regel som spikas imellan taktolarna så att man har något att spika innertaket im nu till min fråga!¨

Mellan masoniten(luftspalten) och innertaket hur mycket bör det var emellan, 20-30 cm, och vilken sorts isolering skall jag ha, i.om att det är ett gammalt hus vill jag inte använda plast som fuktspärr, möjligen att jag köper tjärpapp o sätter upp istället. Har hört att cellulosa isolering skall vara bra i äldra hus?!

Låter detta helgalet o lägga reglarna för luftspalten horisontellt eller bör de ligga vertikalt???

Vore tacksam för lite rådgivning!

Mvh David
 
Jag hade nog monterat läkten till luftspalten vertikalt så att de ligger längst med luftflödesriktningen.

Då hindrar inte läkten luften i luftspalten utan tjänstgör som distans mellan yttertak och ”luftspaltsmasonit”.

Ska du ha cellulosa lösull i taket tror jag att samma leverantör som isoleringen brukar sälja väv som är diffusionsöppen som du kan använda istället för plast.
 
En tanke med masoniten kan också vara att den, om den är oljebehandlad, kan tjäna som skydd ifall yttertaket till äventyrs skulle läcka. Den skall då ligga överlappande.

Högst upp mot taknock på ömse sidor, om det skall vara öppet upp i nock inne i huset. kan man göra små öppningar som täcks med en liten "näsa". "Näsan" finns att köpa färdig och jag tror att den kallas mögelstopper. Sätts utifrån.

Själv kom jag inte åt utifrån eftersom vi inte gjorde vid yttertaket. Borrade innifrån istället och satte en bit rör med en liten kant runt om och tätade med tätningsmassa.
Röret var en liten bit spirorör (ca 50 m dia) och med en liten kant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.