Hej!

2008 installerade en firma bergvärme hos oss. Nu håller jag på och dränerar tomten och såg då att slangen ut från huset bara är isolerad 1m ut från huset. Jag trodde att den skulle vara isolerad ända till hålet.

Jag ringde firman och kollade och de så att det skulle vara så. Är det verkligen så? Känns dumt att fiska upp värme från berget och sen låta tjälen sno effekt.
 
Vet inte vad som är rätt vad gäller isoleringen, men du skriver att den är isolerad 1m ut från huset. betyder det att du har slang inne i huset också? Det är i så fall fel, brinevätska räknas som brandfarlig vätska och får inte gå i brännbara ledningar. tanken är att om det börjar brinna i rummet så skall inte värmepumpen kunna pumpa ut 2 - 300l brinnande alkohol i rummet.
 
Brine får gå i brännbara ledningar om dom är brandskyddade med tex nätmatta sen kan det inte komma ut så många liter ur ett borrat hål men det spelar ingen roll reglerna är lika. Ligger slingan djupt kommer den att tillföra värme lika som jordvärme anledningen till att dom är isolerade är att det inte ska bli tjälskjutning nära huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.