Innan vintern är här ska jag isolera mitt ryggåstak, innefrån pga av den regniga sommaren...
Hur gör jag detta smidigast.
Isolering 315mm (145+170mm skivor).
Luftspalten är redan färdig så det är bara att trycka upp isoleringen, en del säger att slå in spikar och lägg skivorna på? En del använd murar snöre ? Hur som helst vill jag ju inte att isoleringen ska ramla ned innan jag spikar tak-panelen(som är stående).
 
I normala fall är det plast närmast innepanelen. Du gör då följande:
- sätt plast upp cirka en meter på snedtaket
- Sätt upp glespanel (det är också i glesen som du spikar panelen) lika långt upp som plasten
- ställ dig på en stege o lägg in isoleringen som då hålls uppe av plast i gles
- när du är färdig den första metern så fortsätter du en meter till.
- det blir lite smålurigt när du når nocken, men det är bara att fixa o trixa så löser det sig.
 
min fråga är varför du vill isolera taket på detta krångliga sätt? Själv bygger jag ryggåstak och sprutade mitt tak med lössull häromdagen. Firman fixade allt jobb på 2-3 timmar inklusive städning.
Priset är inte mycket dyrare än med skivor (förutsatt att din tid är gratis) men resultatet blir mycket bättre.
 
lastkaj skrev:
I normala fall är det plast närmast innepanelen. Du gör då följande:<br>- sätt plast upp cirka en meter på snedtaket<br>- Sätt upp glespanel (det är också i glesen som du spikar panelen) lika långt upp som plasten<br>- ställ dig på en stege o lägg in isoleringen som då hålls uppe av plast i gles<br>- när du är färdig den första metern så fortsätter du en meter till.<br>- det blir lite smålurigt när du når nocken, men det är bara att fixa o trixa så löser det sig.
Ok tack för tipset, det är ångspärren du menar ? Alltså den plasten du monterar upp (med häftpistol?) kommer att vara kvar där sen ? Hur tätt spikar man glesen ?
 
jonas_n skrev:
min fråga är varför du vill isolera taket på detta krångliga sätt? Själv bygger jag ryggåstak och sprutade mitt tak med lössull häromdagen. Firman fixade allt jobb på 2-3 timmar inklusive städning.
Priset är inte mycket dyrare än med skivor (förutsatt att din tid är gratis) men resultatet blir mycket bättre.
Jo du, fick offert på att spruta enbart mitt ryggåstak, och det var bra mycket dyrare än vad jag fick om jag köpte isolering( Byggherre rabatt) och gör jobbet själv. Sen hade man ingen firma på närma håll så milersättning osv... (Halland).
 
Ok tack för tipset, det är ångspärren du menar ? Alltså den plasten du monerar upp (med häftpistol?) kommer att vara kvar där sen ? Hur tätt spikar man glesen ?
Det är ångspärren jag menar, den du monterar med häftpistol.

28 mm Glespanel ska sitta med CC 300 (jag har även hört CC 400, men det använde inte jag), om du har tunnare gles så ska de sitta tätare.
 
Ångspärren är det vanlig polyeten plast som finns i alla byggvaruhus ?
Eller ska det vara någon speciell ?
Byggmax har denna.....

BYGGFOLIE (ÅLD. PLAST) 0,2MM 2,7X25M
Åldersbeständig polyeten, 0,2 mm. 2,7x25 m
67,5 m². Vikt/rulle 12,5 kg.


 
Draven skrev:
BYGGFOLIE (ÅLD. PLAST) 0,2MM 2,7X25M
Åldersbeständig polyeten, 0,2 mm. 2,7x25 m
67,5 m². Vikt/rulle 12,5 kg.

 

0,2 mm åldersbeständig polyeten är helt rätt.
 
lastkaj skrev:
Ok tack för tipset, det är ångspärren du menar ? Alltså den plasten du monerar upp (med häftpistol?) kommer att vara kvar där sen ? Hur tätt spikar man glesen ?
Det är ångspärren jag menar, den du monterar med häftpistol.

28 mm Glespanel ska sitta med CC 300 (jag har även hört CC 400, men det använde inte jag), om du har tunnare gles så ska de sitta tätare.
Varför 28mm och inte 21mm ?
Sen hur bred har du 120mm ?
 
28*70 är en ganska normal dimension på glespanel. 28:an ger ju lite mer utrymme för VP, prisol m.m.
 
Gjorde exakt detta i somras! Ett tips är att ha tätt andningsskydd och glasögon då det är allt annat än roligt att jobba med isoleringen ovanför huvudet. Kom också ihåg att lägga isoleringen omlott. På nocken slängde jag på en extra 45:a för att få det riktigt tätt.
 
Tackar.
Hur mycket gles 28x70 på cc30 går det på 1 kvm ?? Någon ?
 
|-----|-----|-----|

0.....30.....60....90 (cm)

Alltså 4m/kvm
 
ok tack... :-? ibland har man bråttom... :-[
 
plus spill du vill ju skarva på takstolarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.