Hej, håller på och inreder ovanvåningen på vårt 1,5 plans hus.
Har i nuläget gjort luftspalt och reglat på takstolarna och slängt i 240 mm isolering mellan takstolarna. Räcker detta för ryggåstak (45 grader) ? (i Göteborgstrakten)
Har sett att man i vissa fall efter att man isolerat plastar och sedan slänger upp ytterligare reglar på tvären, sedan slänger i ett tunnare lager isolering till. Efter det läkt och skivmaterial. Har någon erfarenheter av detta?
Är tacksam för svar.:S
 
Ooooops!

Hoppas du ursäktar, men nu låter det som du inte vet vad du gör, och riskerar allvarliga byggfel!

Jag förmodar att du med "isolering" avser glasull. Då måste du ha fuktspärr! Du måste, för din egen och din familjs hälsa, om så inte för husets. Att lägga 1/3 isolering innanför fuktspärren är tillrådligt då du därmed minimerar risken att det går hål i fuktspärren av olika anledningar.

Du måste noga ta reda på hur en sådan här konstruktion ska utföras och varför, så du vet att du gör rätt, annars kan hela huset bli förstört av mögel och svamp.

Annars är 240mm bra för den typen av isolering i snedtak, vi har 100-120 mm, men då är det polyuretan som har helt andra egenskaper.
 
Redigerat:
Om man t.ex. skall sätta panel i taket på samma ledd som takstolarna så kan man regla tvärs takstolarna med t.ex. 45x45, och därmed lägga i isolering.
Annars så är jag tveksam till det i tak.

Och gällande isoleringstjockleken så får man anpassa den till övriga husets isolertjocklek.
Det är ingen större vits att ha 500mm i tak om man har 95mm i yttervägg.

Så.... 240mm kanske är lagom till dina ytterväggar?

Själv valde jag 2x195=390 i ryggåstaket, men då har jag 45+170+70=285mm i yttervägg.
Men då inredde jag inte i efterhand, utan det var konstruerat för att få in den tjockleken, dvs inget avkall på rumshöjd.

Ja, det var väl inget professorsvar, men lite tankar iaf.
 
Eftersom betydligt större del av värmen av naturliga själ går ut genom taket finns all anledning att ha mer isolering där än i väggarna. Det brukar rekommenderas upp till 500mm när man tilläggsisolerar vinden.
 
Jag tänker slänga upp 45 mm till, mer blir inte bra mot fönster i gavelspetsarna.
Frågan är om jag ska öka på isoleringen på gavelspetsarna också? Har 240 mm där.
För övrigt tänkte jag att efter plast sätta gles och eventuellt OSB skivor efter det och sist panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.