Såg att det inte var isolerat runt skorstenen.
I botten på "hålet" från vinden är en plåtskiva som är samma som är i taket på insidan huset. Dvs världens köldbrygga.
Vad bör jag isolera med?
Själva skorstenen är isolerat men inte taket runt.
 
  • Oisolerat område runt skorsten med synlig plåtskiva och isoleringsmaterial på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Lägg i och packa stenullsmattor där upp till ca 20 cm ovan isoleringen på vinden eller samma höjd som den som är runt skorstenen
 
  • Gilla
Cirs
  • Laddar…
Tack.
 
Senast vi genomförde brandskyddskontroll så plockade brandinspektören bort isoleringen närmast skorstenen (Premodul). Enligt honom var det nya föreskrifter att det inte ska läggas isolering för nära inpå röret då isoleringen tydligen kunde leda värme till brännbart material, typ takstolar. Han menade att de upptäckt på senare år att ett antal bränder uppstått pga av detta. Själv tycker jag det låter osannolikt då man knappt känner att röret blir varmt.
 
H
M Myckling skrev:
kunde leda värme till brännbart material,
Bara en kort fråga, har inte så på min lillstuga. bara plåt och isolering
Gäller det även när det finns en plåtskoning genom bjälklaget med tro ? , finns inget brännbart på rätt avstånd från röret.
 
Så tolkade jag det. Vi har också en plåt som sitter i undertaket och rätt avstånd till brännbart. Har också haft isolering runt röret sedan 2005 då vi installerade vår skorsten, men 10 år senare skulle man inte ha isoleringen så nära röret. Men det här kan ju vara något som en enskild brandskyddsinspektör fått för sig, jag har inte forskat mer i frågan utan litade på det han sa.
 
Rickard.
Man ska vara försiktig med att lyssna så mycket på brandonspektörerna. Vet ett par exempel där dom slagit ner på saker som varit i hus där eldning varit huvudsakliga värmekällan i 60-100år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.