Såg idag att man kan använda Fogskum att isolera runt fönster. Blir det lika bra som vanlig isolering runt fönster, och isolerar lika bra? Eller finns det något som gör denna byggteknik ej bra?
 
Fogskummet isolerar nog minst lika bra, kanske bättre då det blir tätare men det finns risk för att karmen bångnar pga trycket skummet ger när det sväller. så använd med försiktighet.
Flera fönsterleverantörer rekommenderar ej skum pga detta.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Min byggare tipsade mig om självexpanderande drevband och speciellt de från 3-C då de ligger bra i pris. Jag köpte på nätet för 109 kr för 5 meter (129 kr för självhäftande). http://www.3c.nu/produkter.html
 
  • drevband-for-fonster-och-dorrar-cc-sjalvhaftande.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Den funkar skitbra, har kört den i hela huset.
 
S
Nygge72 skrev:
Såg idag att man kan använda Fogskum att isolera runt fönster. Blir det lika bra som vanlig isolering runt fönster, och isolerar lika bra? Eller finns det något som gör denna byggteknik ej bra?
i pincip aldrig fogskum till öppningsbara fönster
 
SBH skrev:
i pincip aldrig fogskum till öppningsbara fönster
Varför?
 
dof skrev:
Varför?
För att fogskum kan få karmen att bågna, eller bli sned, vilket kan göra att fönsterna inte längre blir öppningsbara. Eller i alla fall bli tröga/svåra att öppna.

Fogskum fungerar utmärkt. Men det ska helst vara öppet på båda sidor om fönstret. Varken foder eller smygar ska vara monterade. Det brukar i de flesta fall gå bra om det bara är öppet åt ett håll. Det värsta är om man bara borrar några hål i fodret, och sedan fyller med skum.
 
Största problemet med fogskum är väl att det efteråt inte går att efterjustera fönstret med hjälp av karmhylsa/-skruv.
 
Men om man nu fodrar med drev, ska den då packas så man fyller hela ihåligheten eller skall den vara luftig? Vissa springor är väldigt smala jag har så det är ju svårt att fylla dem luftigt
 
S
Nygge72 skrev:
Men om man nu fodrar med drev, ska den då packas så man fyller hela ihåligheten eller skall den vara luftig? Vissa springor är väldigt smala jag har så det är ju svårt att fylla dem luftigt
finns dom som tejpar springan efter att det är drevat och fogat
 
Det är ju det som självexpanderande fixar, den fyller effektivt ut som mycket som behövs. Vad planerar du använda?
 
S
Perk skrev:
Med t.ex. Essve Flex kan man till en viss del efterjustera karmen.

[länk]
faktiskt inte. hur dom än skriver att det skall vara jäkla bra så funkar det inte
 
Okej men hur smala är remsorna från början då? Ett gammalt hus som jag rustar /tätar
 
Tror det står på deras sajt, har du kollat länken jag lade upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.