Jag har köpt loss råvinden ovanför min lägenhet och ska isolera den - idag finns ingen isolering alls, bara spont och sen yttertak vad jag kan se. Vinden ska omvandlas till ett sovloft och lekutrymme. Bygglov behövs inte enlig kommun, då takhöjden är så låg att det inte går att klassa som officiell boyta, eller ändrar andelstalen. Egentligen är jag därför good to go.

Nu till saken. Byggnadsingenjören som ritade trappen upp till vinden tipsade om ett isoleringsmaterial kallat polyuretanskum, då det inte bygger ut i princip någonting utanför takbjälkarna. Detta är lite av grundförutsättningen för att kunna bygga om vinden, då det blir alltför låg takhöjd om jag lägger på isoleringsmaterial som bygger ut utanför takbjälkarna. Men. När jag nu talat med brandskyddskonsult, räddningstjänst och brandskyddsföreningen så säger samtliga att nja, nä, det är inget material de någonsin skulle rekommendera till ett bostadshus, särskilt inte om man ska sova i rummet som isolerats med materialet.

Då jag själv är oerhört rädd för brand, och dessutom bor i ett område med relativt täta åskoväder under sommaren, så söker jag nu andra material/isoleringsmetoder som inte bygger på så mycket i volym, men ändå har en bra effekt både ur isoleringsperspektiv och risk för mögel/fukt-skadeperspektiv.

Någon som kan komma med tips? Är HELT nybörjare på det här, och budgeten är som ensamstående mamma inte obegränsad. Hand som håller ett måttband mot träyta för att mäta takbjälkarnas bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orörd råvind med träspont och takbjälkar innan isolering för omvandling till sovloft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad vind med synliga takbjälkar och gult isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.