Min far har ett helt yrkesliv som finssnickare bakom sig, och jag har lovat honom att ta över hans verktyg. Som ett led i detta håller jag på att renoverar en gammal inredd gillestuga som vi haft i vår källare. Det är ett rum med öppen spis som varit inredd med organiska material för att lättare hålla värmen.

Nu är min tanke att dra in bättre belysning, kakla golvet och förbereda rummet så att det kan bli en liten verkstad. Men jag vet inte vad jag ska göra med väggarna. På ett sätt var det ju smakligt då rummet hade viss isolering. Men jag har blivit rekomenderad att ej ha organiska material i källaren och funderar nu på att acceptera att det kommer att vara lite kallare och helt enkelt putsa väggarna.

Min fråga är om det finns något annat modernt material som lämpar sig bättre och ger en viss isolering? Är gips på tunna reglar ett alternativ? Ska jag nöja mig med att måla väggarna för att slippa risken att bruket släpper som det nu har gjort?

Är mycket tacksam för era idéer IMG_7956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
IMG_7961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har något tips, det jag funderar på är om det skulle gå att regla upp gips? /David
 
SPU isolering säger att deras skivor ibland kan sättas direkt mot vägg. Kan vara värt att kolla upp. Finns på K Rauta.
 
Tack så mycket för ditt råd, har precis varit i kontakt med fredells. Jag fick beskedet om att SPU skivorna i första hand ska reglas men i sanda har kan limmas på väggen. Detta ställer dock krav på att ytterväggen släpper ut fukt då de annars kommer att lossna.

Jag fick rådet att sätta upp våtrumsgips på galvad regel, gärna med en ventilations öppning upptill och nertill. Tycker att det låter rimligt men är sugen på att hitta något annat gips som klarar lätt fuktiga miljöer.
 
Mineritskivor är väl också ett alternativ. Okänsliga för fukt och isolerar nog lika bra (eller dåligt) som våtrumsgips?

Hade det varit min källare hade jag nog putsat väggarna och sedan isolerat utvändigt den dagen det blir dags att dränera om.
 
Jo det börjar faktiskt luta åt det. Tanken var ev att nöja sig med att gipsa ytterväggen där putsen är så dålig så att jag blir tvungen att knacka ner all puts. Tänkte att den kunde göra viss nytta. Jag tror i ärlighetens namn inte att det skulle bli något större problem med träreglar och gips heller, i och med att det inte var fuktskadat innan.

Mineritskivan verkar vara lite överdriven i sammanhanget.
 
Titta på Tetti-skivorna.
Sandwich-konstruktion med någon sorts cellplast i mitten.
http://www.tetti.no/
(Finns i Sverige, tror det går tom via Höganäs)
 
Har du egen erfarenhet av tetti? Gissar att de fortfarande bör reglas. Vad är fördelen mot vanlig cellplast?
 
Ja,
Nej, de monterades med fix och dymlingar.
http://www.tetti.no/montering3.htm

Det blev ett bra och framförallt jämnt underlag att kakla på.
Hade inte velat förbereda befintliga putsade lättbetongväggar för kakling..
 
Det ser ju i och för sig proffsigt ut, om än kanske lite väl solid lösning. Jag tänkte nog endast kakla golvet och måla väggarna.
 
Har nu blivit så att jag valt att putsa om väggen. Är det någon som har något tips på en billig och bra väggfärg?
 
llehs skrev:
Ja,
Nej, de monterades med fix och dymlingar.
[länk]

Det blev ett bra och framförallt jämnt underlag att kakla på.
Hade inte velat förbereda befintliga putsade lättbetongväggar för kakling..
Spännande - Du har alltså byggt badrum på dessa? Helt klart intressant då jag ännu inte klurat ut HUR jag skall göra om badrummet på källarplan. Idag gips på träregel direkt mot betong, inte alls sugen på att putsa för att sedan sätta kakel då jag räknar med att det blir lagom mycket jobb att få tillräckligt jämna väggar för plattorna frugan vill ha.

Ledsen för tråd-tjuveriet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.