Hej jag vet ejom jag lägger detta i rätt forum. Jag har ett litet pumphus där jag har en hydroforpump vid sommarstugan(idag sittandes ovanför mark) och skall nu dra in kommunnalt avlopp. Tänkte då nyttja pumphuset till vattenmätaren istället.

Så jag skall då isolera och sätta in en frostvakt tänkte jag för att förhindra att den fryser (även tappar ur så mycket vatten som möjligt).

Jag tänkte isolera med Cellplast för att det ej skall vara fuktkänsligt .

Tänkte sett utifrån på detta vis. Panel - OSB skiva - Cellplast (80 eller 100mm). Rätt tänkt för att få det tätt/varmt?

Jag har då 3 frågor gällande isoleringen:

1: Bör jag lägga en Cellplast direkt på marken(dvs under golvet på pumphuset (om jag sänker ner det till marknivå) och sen en ovan golvet. Gör den under golvet någon skillnad isoelringsmässigt?

2: Är det skillnad på Markskivor och "vanlig" cellplst isoleringsmässigt, eller är det bara hållfastigheten som skiljer för att de skall klara tyngden av ett hus? Vill ju komma undan så billigt som möjligt

3: Om jag kikar på Byggmax's sida så har de isolering som heter EPS och XPS. Vad är det för skillnad på dem? (om det är någon)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.