Hej!

Har blivit med fritidshus från 60-talet. Rejält kalla golv som är isolerade med sågspån, jag siktar på utvändig tilläggsisolering då jag inte vill bryta upp den fina limmade parketten.

Lite lustig konstruktion av bjälklag:
Undersida av ett träbjälklag i ett hus med sidosågade förstärkningsbrädor och ojämnheter, ovanför en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag misstänker att golven har börjat sjunka (för det gör dem) och att man förstärkt golvbjälklagen med udda sidobrädor från lokala sågverket. Vilket gör det lite mer utmanande då inget mått är det andra likt! Är nog 60 CC i original, men med sidobrädorna mindre utrymme mellan bjälkarna..

Jag skulle uppskatta lite kloka råd hur jag ska göra här? Tänkte att det skulle vara bäst att köpa formbar mineralullisolering att lägga mellan bjälklagen då den borde vara enklast att skära till efter individuella mått. Men är lite rädd att det blir luftfickor som fukt kan kondensera i, då sidobrädorna har olika bredd så ny blindbotten hamnar på ojämn höjd. Och det kan väl inte bjälkar av trä må bra av? Kan det avhjälpas med att lägga byggplast som ångspärr innerst? Risken är väl att bjälkens kalla sida hamnar innanför plasten isf?

Ett alternativ vore att köpa rigid isolering, cellplast eller västkustskiva som får skäras till efter individuella mått mellan bjälkarna och monteras dikt an befintlig blindbotten?

Tacksam för förslag hur jag bör tänka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.