Hej

Har ett garage (från början en carport) med platt tak med takpapp och råspont. Där väggen möter taket är det tätt. Skulle vilja isolera det invändigt men vet inte vilken lösning som är bäst för att isolera taket.
Främsta anledningen till att isolera är att jag har en bil som står avställd i garaget på vintern och vill att den skall ha plusgrader och torrt. Förutom det är det mest verktyg, färg, m.m. i garaget. Enda anledningen till att öppna porten är när jag skall köra in och ut bilen, vår, sommar, höst. Så det borde inte dra in så värst mycket fukt.

Tänker värma upp det vintertid med konvektorelement eller värmefläkt så jag får 5-10 plusgrader och torrt. Om det behövs sätter jag in en liten frånluftsfläkt för att suga ut fuktig luft och få bättre cirkulation. Takreglarna är 195mm höga så det finns gott om plats för isolering.

Alternativ 1) Jag sätter masonitskivor som sluttar under råsponten så kondensvatten kan rinna av och skapar samtidigt en luftspalt. Det lär inte bli något självdrag i luftspalten men kanske bättre än inget. För att kondensvattnet inte skall droppa ner på hyllor och annat i garaget måste jag samla upp det i någon form av liten hängränna eller list så att det kan torka upp eller samlas upp på något sätt. Känns som en rätt bökig lösning.

Alternativ 2) Ingen luftspalt, sätter isoleringen direkt mot råsponten, eventuellt med vindpapp emellan, och plast ner mot ytskiktet (OSB-skiva). Klart enklaste lösningen och det kommer ge bäst isolering.

Vilket skulle ni kört på och varför? Andra alternativ?

Schematisk illustration av isoleringslösning för tak i garage med sluttande luftspalt och masonitskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av isoleringsmetod för tak utan luftspalt och kondensavrinning med plast närmast ytskiktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.