Vad använder man för typ av rör isolering till pem slang som ligger grunt under mark och kommer upp?
Har lagt markskivor där det går men närmare husväggen så blir det tajt.

Mathias
 
Varför ligger den grunt? Berg?
 
Kom inte under sockeln på bägge husen, försökte men fick ge upp. Men det är kall förråd på båda ställena och kommer antagligen hamna inomhus innan det är färdigt. Alltså varmbonas. Men inte nu så vad är lämpligt att använda?
Kommer att lägga någon form av isolerad låda över det oxå men vore bra om det fanns någon typ av rörisolerin som kan ligga i mark.

Mathias
 
Jag har fått rådet att lägga en självreglerande värmekabel (och isolering) utefter röret där det kan bli minusgrader eftersom det är svårt att isolera bort frysrisken.
 
Värmekabel kommer att användas om det behövs, kommer inte att koppla in den här slangen än då jag redan har en annan. Men vill isolera innan jag gräver igen.
 
Finns ju sådan där grå cellskumisolering (typ liggunderlag) som man brukar ha till kopparrör. Finns för ganska grova dimensioner såvitt jag vet, har det själv oxå. Enkelt att montera, man bara trär det på slangen och tejpar skarvarna. Jag la i en värmekabel i slangen för säkerhetsskull, kostar inget i jämförelse med besväret vid frysning. Vid känsliga ställen (kranar / precis vid ytan) fick jag råd av en grävare att bygga med fligolitskivor runt slangen, undefär som ett uppochnedvänt U.
 
alen skrev:
Finns ju sådan där grå cellskumisolering (typ liggunderlag) som man brukar ha till kopparrör. Finns för ganska grova dimensioner såvitt jag vet, har det själv oxå. Enkelt att montera, man bara trär det på slangen och tejpar skarvarna. Jag la i en värmekabel i slangen för säkerhetsskull, kostar inget i jämförelse med besväret vid frysning. Vid känsliga ställen (kranar / precis vid ytan) fick jag råd av en grävare att bygga med fligolitskivor runt slangen, undefär som ett uppochnedvänt U.
Dom har jag funderat på men tänkte om det fanns något bättre alt. Får väl bli såna då.

Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.