Jag har en del PEM-slang som av praktiska skäl går ovan mark under huset. Omöjligt att gräva ner till frostfritt helt enkelt. Innan var detta inget problem när vi bara hade sommarvatten, men nu håller jag på at bygga om så att vi med hjälp av en pumpautomat kan ha vatten även på vintern, om än från en tunna.

Eftersom jag vill koppla in pumpen och trycksätta ledningar till kök och badrum behöver ju dessa frostsäkras på något vis. Är det helt omöjligt att isolera 16 respektive 25 mm PEM-slang så att vattnet inte fryser utan att behöva värmekabel? Stugan ligger i klimatzon 2-3.
 
det finns ju rörskålar av olika slag som funkar hyffsat......iaf så läge du har det isfritt i tunnan
 
Är det konstant minusgrader så går det inte att isolera en slang ovan jord om vattnet är stillastående. En sådan isolering är ännu ej uppfunnen. Man MÅSTE tillföra någon sorts värme.

Har man tjock isolering så tar det längre tid att frysa.

Protte
 
Ok, även om det inte brukar vara några längre perioder med minusgrader skulle det ju vara irriterande om ledningarna hade frusit. Får bli någon slags värmekabel och rörskålar.

Kan man lägga värmekabeln så att den vänder på en slang? Dvs gå längs slangen och sedan tillbaka för att täcka flera slangar på en T-koppling?
 
Kan du inte ha värmekabeln i slangen då?
 
joflopp skrev:
Ok, även om det inte brukar vara några längre perioder med minusgrader skulle det ju vara irriterande om ledningarna hade frusit. Får bli någon slags värmekabel och rörskålar.

Kan man lägga värmekabeln så att den vänder på en slang? Dvs gå längs slangen och sedan tillbaka för att täcka flera slangar på en T-koppling?
Värmekabel utanpå är ju inget problem, men inuti så får man skruva isär i T-korset (om det inte är rakt fram i T:et) och fippla en stund.

Protte
 
Har beställt värmekabel för utanpåliggande montering som jag ska hämta på utlämningsstället imorgon. Då får jag se hur smidig den är att vända på en 25 mm PEM-slang och gå tillbaka.
 
Hur gick det?
 
Den är tillräckligt smidig för att vända tillbaka på en 25 mm PEM. Har kommit lite annat emellan själva projektet men det ska nog gå att göra som tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.