har ett hus som är byggt av mmer, skall nu isolera detta både från in och utsida, jag har en tillbyggnad med en frånluftsvärmepump som bygger på att huset är tätt, därmed bör jag sätta en fuktspärr/plast, frågan är vart emot jag skall lägga denna, mot timmret eller efter isoleringen?
 
ja detta var en bra fråga. Du får ha plasten 1/3:e del in i isoleringen vilket ger elektriken utmärk med utrymme att mecka med elen utan att skära hål i plasten hela tiden (vilket är en stor fördel). Dessutom så kommer du inte göra hål i plasten när du sätter upp tavlor/hyllor och annat senare.

Frågan är hur lätt det blir att få dit plasten mot timmret och dessutom tätt.

Knepigt.
 
Jo, få dit plasten mot timre är lätt, bara att häfta, det är ju liggande timmer staplat på varandra. Men man vill ju inte kondens som ligger mot timret. Vart skulle i detta fall kondensen ta vägen?
 
I detta fall skulle det inte bli någon kondens i fall du har plasten 1/3:e del in i isoleringen. Tex du kör 45mm på insidan +145mm på utsidan (då har vi inte räknat med att timmret isolerar så det räcker säkert med 120mm på utsidan).

Kondens blir det när fuktig varmluft möter kall luft. Den fuktiga varma luften kommer i från Boytan. Kan inte den varma fuktiga luften vandra igenom plasten så.

Den varma fuktiga luften ska ut genom din vanliga innomhus ventilation.
 
Ett förslag är att spika upp en 5 cm byggmatta med pappersidan direkt mot timret på insidan .Regla med 45x70 mm reglar men du kan med fördel sätta in regleverket till det isoleringsdjup du vill ha. Förstärk därefter reglarna på ett par ställen med läkt vikinkelrätt mot timret. Varför isolera utsidan?
 
Per-Erik skrev:
I detta fall skulle det inte bli någon kondens i fall du har plasten 1/3:e del in i isoleringen. Tex du kör 45mm på insidan +145mm på utsidan (då har vi inte räknat med att timmret isolerar så det räcker säkert med 120mm på utsidan).

Kondens blir det när fuktig varmluft möter kall luft. Den fuktiga varma luften kommer i från Boytan. Kan inte den varma fuktiga luften vandra igenom plasten så.

Den varma fuktiga luften ska ut genom din vanliga innomhus ventilation.
Men på vilken sida av plasten skapas kondensen, mot booytan bakom gipset? Eller mot den kallare delen? Hur skall kondensen komma ut eller menar du på att det aldrig kommer att bildas någons kondens?

Hade tänkt tvärtom 45 på utsida och c:a 140 på insida, bara för att inte behöva bygga ut taket och sockeln. Alternativet är att regla på insida med 95 stånde och 45 liggande. 95 mot timmer och plasten mellan 95 och 45, då behöver man inte göra hål i plasten för elluttag etc...= tätare.
 
pirk skrev:
Ett förslag är att spika upp en 5 cm byggmatta med pappersidan direkt mot timret på insidan .Regla med 45x70 mm reglar men du kan med fördel sätta in regleverket till det isoleringsdjup du vill ha. Förstärk därefter reglarna på ett par ställen med läkt vikinkelrätt mot timret. Varför isolera utsidan?
Skall ändå byta panel och därmed vinner jag yta på att isolera en del på utsida, rekomendation är ju egentligen att isolera helt från utsida.

Byggmatta vad är det, typ asfaboard, eller? Är den isolerande?
Vet ej om regelverket behöver förstärkas då jag kan spika direkt i timret...eller hade du tänkt någon annan fördel med det?

Tack för svaret :)
 
aggen skrev:
Men på vilken sida av plasten skapas kondensen, mot booytan bakom gipset? Eller mot den kallare delen? Hur skall kondensen komma ut eller menar du på att det aldrig kommer att bildas någons kondens?

Hade tänkt tvärtom 45 på utsida och c:a 140 på insida, bara för att inte behöva bygga ut taket och sockeln. Alternativet är att regla på insida med 95 stånde och 45 liggande. 95 mot timmer och plasten mellan 95 och 45, då behöver man inte göra hål i plasten för elluttag etc...= tätare.

Du kommer inte att få någon kondens. Normalt får man kondens i isoleringens kalla del. Men om man hindrar fukten att ta sig till isoleringens kalla sida så kan det heller inte uppstå någon kondens.
För att det ska kunna bildas kondens måste det finnas Kall yta som möter Varm & fukig yta. Möter kall yta torr varm yta så får man ingen kondens.
Se till att du får det Tätt med plasten.

wow 140mm på insidan det var rejält det. Inte vanligt att man brukar ha så tjockt på insidan. I vilket fall som helst, Din plan att sätta 95+45 är klock ren! Det är den bästa lösningen! kör på det. Plasten mellan 95 & 45.
 
aggen skrev:
Byggmatta vad är det, typ asfaboard, eller? Är den isolerande?
Vet ej om regelverket behöver förstärkas då jag kan spika direkt i timret...eller hade du tänkt någon annan fördel med det?

Tack för svaret :)
Byggmatta är helt enkelt isolering med papp på ena sidan.
 
Men i den nya delen har vi 215mm, man bör väl isolera med liknande mått. Det blir 185 totalt. Mer än 45 kan jag nog inte ha på utsidan. Timret tror jag isolerar så att det kompenserar resten (30mm).
Är 215 överdrivet tro?
 
aggen skrev:
Skall ändå byta panel och därmed vinner jag yta på att isolera en del på utsida, rekomendation är ju egentligen att isolera helt från utsida.

Byggmatta vad är det, typ asfaboard, eller? Är den isolerande?
Vet ej om regelverket behöver förstärkas då jag kan spika direkt i timret...eller hade du tänkt någon annan fördel med det?

Tack för svaret :)
,Regelverk 45x70 mm inflyttad till ex 120 mm, ger ex utrymme för elrör mm utan hältagning i reglar. Har Du ett hyggligt timmer är väl det att rek. som fasad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.