Jag har ett dilemma, jag kan välja mellan att isolera min krypgrund på utsidan källarväggen (innan putsning) eller på insidan väggen. Efter vad jag har läst skall man alltid isolera på utsidan för att inte riskera kondens mellan mur och isolering och rent av frostsprängningar i muren om man har källare. Är detta lika viktigt för krypgrunder?

Muren består av 250 mm leca-block som i dagsläget är rödgrundad på utsidan. Jag kan till en extra kostnad av 15.000 SEK (exkl. materialkostnad för cellplast) lägga på 20-30 mm cellplast på utsidan. Mitt alternativ är att lägga isoleringen på insidan, då kan jag ha betydligt tjockare block, kanske 70 mm. Avsikten med isoleringen är att hålla temperaturen uppe i grunden (=> varmare golv) och att sänka RH tack vare varmare luft i grunden. Jag kör kondensavfuktare i grunden som ser till att hålla fukten i schack (< 70% RH). Det finns risk för visst fukttillskott i kryputrymmet då och då, men inga större mängder.

Med både ekonomi, komfort och teknik i åtanke, vilket alternativ är lämpligast? Vilka är nackdelarna och vilka följder får det om jag isolerar på insidan?
 
Jag är ingen expert men har ägnat det senaste året åt att försöka begripa mig på saken eftersom jag har ett liknande dilemma. Såvitt jag har förstått så är det utsidan som gäller i din situation.

Om du isolerar på utsidan får du en "varmare" grundmur och risken för kondens minskar. Med isolering på insidan får du en kallare grund som sedan luften "skyddas ifrån med isoleringen. (Med risk för kondens däremellan om jag har begripit saken rätt. (Och att allt detta är särskilt viktigt i krypgrunder.)

Eller har jag fattat fel?
 
Tack för svar! Jag är ganska övertygad om att det är precis som du skriver. Frågan är bara om det verkligen är ett speciellt stort problem att grundMUREN blir fuktig? Det skulle vara risken för frostsprängning i så fall. Syftet med isoleringen är ju att klimatet INNE i grunden skall bli så torrt som möjligt, det vill säga att lufttemperaturen hålls uppe. Det är ju kontakten mellan luftburen fukt och konstruktionselement i trä som är problemet, lecan tål ju fukt.

Min fråga är kanske egentligen: Är det ett problem med kondens mellan cellplast och leca inne i grunden?
 
Svarar mig själv :): Ja, det är ett stort problem att grundmuren blir fuktig.

Enligt leverantören av murblocken är leca-block frostbeständigt, inga som helst problem där alltså. Däremot samlas vatten i murblocken om det hela tiden fylls på med fukt inifrån kryputrymmet. Detta vatten riskerar att trycka ut putskiktet när det blir kallt ute och putsen spricker.

Antar att det får bli att bita i det sura och putsa på utsidan då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.