Jag har ett äldre garage/lada som jag skulle vilja isolera taket på. Tanken är inte att garaget skall stå uppvärmt året runt, utan kunna värmas upp tillfälligt vid behov. Takkonstruktionen takstolar av grövre träbalkar och en aluminiumplåt ovanpå, som är spikat med klockspik. Själva plåten är i förhållandevis gott skick, men det börjar glappa i många av infästningarna.

Nu till själva frågan:
Taket är för dåligt för att börja isolera invändigt, men skulle jag kunna isolera det utvändigt istället och använda det befintliga plåttaket som ett undertak? Slipper då ta ner taket och sparar in ett nytt undertak. Detta är ju en rätt vanlig lösning på industribyggnader, men tror ni det kan funka i mitt fall?

Materialen kommer då i ordningen inifrån: Takstol / Befintligt plåttak / Träreglar / Isolering / Nytt plåttak

Tankar kring det, kommer det bli kondens i konstruktionen, tjocklek på isoleringen mm?
 
Hej,
har tilläggsisolerat ett antal hustak utvändigt men tog då bort befintligt ytskikt eftersom det fanns isolering under.
Tor det funkar bra men risk för kondens om inte nuvarande tak är tätt, säkrare då att lägga yttertak med tex råspont och sedan plåt med ventilerad luftspalt vilket man får automatiskt om man lägger tex takpanneplåt.
Tjockleken på isolering minst 20 cm, helst 30.
Som nya yttre takstolar kan man ganska enkelt göra I-balkar av plywood med dubbla 45x45 limmade uppe och nere om man gör en form först.
MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.