Hejsan...

Ska snart till och bygga om vår toalett, som jag gärna skulle vilja isolera mer än idag, tyvärr är det låg takhöjd redan idag och vill helst inte minska den mer än idag...

golvet, platta på mark, tänker jag isolera med iaf 50mm cellplast och sen spån, gips, kakel eller liknande...

taket idag tror jag består av träundertak, någon form av glesregling, sen isolering i träbjälklagret, sen vet jag inte mer än att det uppe på loftet ligger ett lager betong...

känner någon igen denna byggtekniken!? eller är det ett hemma jobb!?

min idé är att jag lägger dit, ovan på betongen,regla upp och sen dit med ett lager mineralisolering, säg 170mm, och sedan något skivmaterial ovan på det...

Några fundering på det jag tänker göra!?
 
Du har inte funderat på att använda lösull i stället för skivor ovan på betongen?
Det brukar gå snabbare att få på plats..

Och varför vill du regla på betongen? ska du lägga golv där eller?

Du bör även se över din ventelation i badrummet nu när du gör om. Bra till & från luft, så får du inga fuktproblem på vinden..

Den där byggtekniken känner jag inte till men å andra sidan så säger inte det så mycket..

Finns säkert nån annan här som har samma konstruktion eller nån hantverkare som har sett det förrut..
 
Hej...

Jag har redan ett gäng 170 skivor som jag lika bra kan lägga där så länge... och ja jag tänker lägga ut några skivor (tjock plyfa, som jag oxå redan har liggandes) och därför så har jag vill jag regla upp...

Frågan jag mest tänkte på var om det är lönt att isolera ovanpå betonglagret!? om det ger samma effekt som o bygga ner innertaket!? (vilket jag helst inte vill)

 
Lite merkligt är det ju med betongen man undrar ju vad den har för funktion..
Men jag tycker du gör rätt som vill isolera ovanpå.! Jag hade nog gjort så.

Blir kankse inte lika exakt bra. Men det lär ju bli mycket bättre.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.