Hej.

Jag har problem med fukt i min garderob det blir mögel på kläderna.
Jag bor i Madrid och det blir sällan under -2 grader på vintern. Men inne har jag ju 20 grader.
Garderoben är byggd på plats mot en 20cm tjock tegelvägg som är putsad på insidan, ingen isolering finns. Dörrarna på garderoben har jag på glänt under vintern men det blit fukt i alla fall.

Under vintern bildas kondens mot ytterväggen som ligger 10 meter över marken.
Hur kan jag slippa kondensen? Vill ha en tunn konstruktion.

Har tänkt riva garderoben och isolera väggen med någon typ av cellplast 3cm tjock diktan mot väggen sedan gips utanpå och bygga en ny garderob.
Kan man göra på detta sätt måste jag ha någon typ av ångspärr var ska jag i sådana fall sätta den?

Tack pa förhand.
 
Om du har problem med kondens på ytterväggen är det för att fuktig varm innerluft träffar en kall tegelvägg, och att luftcirkulationen är för dålig för att fukten skall torka. Om du hindrar den fuktiga inomhusluften från att träffa ytterväggen kommer det inte att bildas fukt på väggen och inte heller något mögel. Stäng därför garderobsdörren och täta garderoben efter att du torkat ut den ordentligt med en fläkt.

Alternativ B. Bygg den nya garderoben med en baksida 5 cm från ytterväggen, så att luft kan cirkulera ordentligt bakom garderoben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.