Håller på att inreda övervåningen på ett nybyggt 1,5 plans hus och skall nu börja med luftspalten. Vid takfoten sitter det nu kartong (som kan ses på bild). Jag har tänkt använda läkt samt masonit men hur gör man enklast nere vid takfoten, kan man sätta masonit skivorna över kartongen så att de går omlott?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, låt masoniten överlappa ca 30cm. Men pappskivor tycker iallafall jag är enklare att jobba med än masonit, så varför vill du ha masonitskivor?
 
Ok, du menar lufrspaltskivor? Har inte kollat på dom så mycket, men när jag nu gör det så ser det betydligt enklare ut än att hålla på och sätta upp läkt och spika masonitskivor. Men kan man göra samma precis där också, dvs att man låter dom överlappa kartongen?
Inga problem att få till dom över rör (har ventilationsrör som gör ut på två ställen vid snedtaket som det måste anpassas till)?
 
Jag hade iofs inga rör, men jag kan inte tänka mig att det är svårare än med masonit. Problemet med masonitskivor är att de blir ganska klumpiga och tunga att hålla på med själv. De böjer sig på ställen man inte vill att de böjer sig på och halkar lätt snett. Pappskivorna däremot var mycket lättare och stabilare eftersom man först vek in kanten och därmed stabiliserade dem.
 
Verkar även som man kan använda vindpapp istället för masoniten, vilket verkar smidigt.
Någon som har erfarenhet av detta?
 
Tomture61
Själv spikade jag fast 45x22 läkt mot takstolarna ,limmade sedan fast en frigolitremsa 45x45 på mitten av masonit skivorna ,spikade sedan fast skivorna på läkten.
Anser att kartong inte håller i ca 40-50 år (när det möjligtvis är dax o byta/renovera taket)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.