Hej

Vi ska inreda våran övervåning på ca 70m2 och som ni ser är det lite och göra:cool:
Huset har timmerstomme och är ifrån början 1900-tal.
Tänkte kolla lite med er hur ni hade gjort för att isolera taket på enklast vis.

Dom två kattvindarna skall tas bort och där måste man upp med nya stolpar som stöttar upp bjälkarna på mitten, några tips på lösningar..

Mitt första inlägg här och hoppas på många tips.:)

Nina
 
  • IMG_8856.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej att isolera utifrån är inte aktuellt. Hur mycket isolering lär man ha i taket iom att jag bara har 45mm och timmerstomme på väggarna?! Som ni förstår är huset rätt så kallt på vinterhalvåret.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Du ville ju ha tips på "enklast vis". Det torde i ditt fall vara utifrån - se exempelvis Thermisol mfl.
 
Isolering på utsidan är dessutom mögelsäkert. Daggpunkten hamnar på utsidan om undertaket, inte i luftspalten.
 
Jag tycker det låter drastiskt och slita bort hela taket för att isolera övervåningen. Det kan inte vara det enklaste viset. Eller har jag fel?!
 
Fort och fel behöver inte alltid vara samma sak som "enklast".

Men det är riktigt. Det finns tusentals trådar i forumet om inredning av vindar och isolering av källare. Enklast är alltid att smacka på isolering på insidan. Men det skapar bekymmer. Undertaket eller källarväggen är fortfarande kalla ytor, mot vilka det kondenserar vintertid. Vart detta vatten tar vägen kan du ju fundera på. Och i ljuset av detta måste man fråga sig vad som är "enklast".
 
Har nu läst i timtals om ångspärr el inte, ska man skita i ångspärr och köra med vindskyddsfolie istället?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.