Jag funderar på att isolera min oinredda övervåning genom att låta spruta polyuretan-isolering direkt mot plasten/vindpappen.

Firman som jag varit i kontakt med uppger att de kommer spruta 7,5 cm polyuretan-isolering och att detta är alldeles tillräckligt.
Nackdelarna är som jag ser det:
•Ganska oprövat på träkonstruktioner

•Blir det för tätt även då hörnet på takstolen/reglarna lämnas ”öppna”?

• Att 7,5 cm ska betraktas som full-isolerat låter för bra för att vara sant

Är det någon som har erfarenhet av att spruta polyuretan-isolering i ett nytt trähus?

Vad kostar det att isolera med lösull (efter att jag salat på, plastat in och satt gles) motsvarande konstruktion (100m2 golvyta), (124m2 takyta och 25 m2 gavlar?

Andra tankar?

Sista bilden är INTE från min vind utan önskat slutlänge.
 
  • Oinredd vind med trästomme, tre stolar vid fönster, flera enkelsängar och träningsredskap. Plast och ångspärr synliga längs taken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med träreglar, isolerad ventilationsrör, takfönster och tillfällig förvaring av madrasser och kläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredd vindsvåning med synliga träreglar och polyuretanisolering på insidan av taket, samt två enkelsängar placerade längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstol och reglar på en oinredd övervåning, täckt med plast och vindpapp, som ska isoleras med polyuretan-isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vinden med träreglar och polyuretan-isolering på väggar och tak, trägolv under installation, och rulle med byggmaterial förberedd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.