Hej!

Ska till att inreda ö.vån till våren på vårt 1½-plans hus.
I dagsläget är mellanbjälklaget isolerat med Paroc stenull 45+170+170mm med vindpapp på översta lagret,tänkte låta 45mm vara kvar som stegljuds isolering, och sedan lyfta upp de andra i yttertak.Det ska väl som jag förstått vara vindpapp på isoleringen som e närmast ut mot "ventilationsavgränsaren"/luftspalt,så då borde jag kunna ta det översta isoler. lagret till de.?
Nu har jag några övriga frågor:

Det som skall isoleras är Gavelspetsar+snedtak+hanbjälklag+stödbensvägg!

1.Det skall ju vara en luftspalt på 20-50mm för ventilation mellan yttertak (board i mitt fall) och isoleringen,kan man använda vindskyddsduk (fiberduk) sån som man ofta använder i ytterväggar,och fästa distanser på ca 20mm mot yttertak/takstolar??
Eller måste de vara nåt specialmaterial för det?

2.Kan man på någotvis använda isoleringen som inte har nån vindpapp i yttersta lagret??

Till saken hör oxå att jag fått 91kvm 170mm-Isover UNI-skiva 36,(är utan vindpapp)som jag oxå skulle vilja använda i detta ändamål.

3.Någon som har någon smart ide hur jag skall isolera på bästa sätt med all min 170mm isolering.

4.Om jag använder mig av mina 170mm skivor (som ej har vindpapp)uppe i hanbjälklaget mot kallvind,kan jag då täcka över hela rubbet med denna vindskyddsduk, eller något annat material,för att kunna nyttja dem skivor jag i dagsläget har.??

MVH/Baritz
 
Redigerat:
Hej. Håller på med ett liknande projekt. En skillnad är dock att jag isolerar snedtaket hela vägen ner, och får på så sätt varma förvaringsutrymmen utanför stödbenen. Vi kanske kan ha nytta av varandras projekt...

1. Det jag fått rekommenderat är att använda masonitskivor (alternativt en speciell vaxad kartong), och därunder tegelläkt (~40mm?). "Duk" låter väl mjukt. Spalten ska ju hålla sig helt öppen, även om isoleringen utsätts för tryck underifrån.

2. Ja, om man har masonitskivor ytterst går det bra att använda isolering utan papp.

3. Vad har takstolarna för dimension?

4. Ingen av de kunniga jag talat med har fäst någon vikt vid vindskyddsduken. Jag har ingen sådan uppe på hanbjälklaget. Men givetvis ska det till diffspärr under hanbjälklaget och på alla ytterväggar (innanför isoleringen).

I övrigt har jag kommit fram till att jag inte ska snåla på isolering. Så vida du inte hanteras väldigt försiktigt med den gamla är det stor risk att skada den och få luftfickor, och de är inte bra för isolationsförmågan. Och visserligen har jag hört en del säga att ett tunt lager isolering mellan våningarna räcker som ljudisolering, men jag har hört flera (byggingenjörer) säga motsatsen. Min slutsats är att inte snåla på isolering (vilket f.ö. är ganska billigt i jämförelse med mycket annat under byget), och använda ~200mm även mellan våningarna. Här spelar det ju ingen roll om isolerskivorna har blivit kantstötta, så gammal dålig isolering hamnar här.

Har du tänkt nöja dig med 170mm isolerinng i hanbjälklagret? Här är stället där mest värme vill läcka ut i huset. Lägg på 200mm ovanpå de 170, när du ändå håller på. Och spillrester ovanpå dessa. Det är iaf rådet jag fått, och det låter klokt, tycker jag. Hellre lägga några tusenlappar extra på isolering nu än på elräkningar resten av livet.

För att få plats med tjockar isolering på takstolarna kan man bygga på med en "stående" glespanel (28x70) under takstolen, så får man plats med 70mm isolering till.

Lycka till med ditt projekt!
 
En enklare variant av denna finns på Beijer har jag sett. Istället en pappskiva med frigolitstavar påklistrade.
 
Hej!

Jo,jag såg en varriant med isolering ända ner,men jag tycker det verkar bli lite konstigt. Antingen synliga stödben,eller "kallt" isolerat utrymme om man bygger väggen vid stödbenen (blir "onödiga" kvm att värma).!?Kanske nåt att fundera på till ena sidan?

1.Tänkte lite billigare med vindfiberduken å så klart distanser,klyva 22x75 typ 3 ggr (duken sträckt såklart).

2.Är bara osäker på hur stor betydelse vindpappen som e påklistrad på isoleringen har för betydelse.? Vet att den är för att det inte ska blåsa in i isoleringen,men jag menar -hur mycke kan de blåsa mellan duken å isoleringen som ligger tight.?

3. 145mm takstolar...Bygga på med 95mm reglar.Funderar på detta: 25mm luftspalt (ev. enl.min punkt1), sen 45mm isolering på rulle med vindpapp http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=97800 .Sedan 170mm som jag har massa av,sedan diffspärr,glesa med 45x45 å där pilla in en 45mm iso till innan gips.!?

4.Hanbjälklaget blir de ev. 3x170mm omlott med vindfiberduk över,beroende på hur mycke jag har kvar. Annars 2x170mm + nån liknade rulle som i punkt 3, troligtvis 70mm. Då har vi 410mm där

Den du nämner som "gamla isoleringen" är bara 2 år gammal,så den ska nog funka..Tycker det verkar va lite att slänga pengarna i sjön med att ha kvar isoleringen i mellanbjälklaget,dock ha kvar "stegljudsisol." Men vad vet jag,bara en känsla jag har...

Tack för era svar MVH/Baritz
 
Hej igen!!

Jag tänkte att i ytterväggar kör dem ju oftast med vindfiberduken.Vad ska då egentligen skillnaden/nackdel vara med att ha vindfiberduken som "distans" för luftspalten i snedtaket?? Borde bli bra mycke billigare än "vaxad papp/behandlad masonite",och dessutom spara tid..Men sen kan jag väl gå med på att ha isolering med vindpapp ytterst mot denna vindfiberduk http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28822. Nu kanske man kan hitta lite billigare än just denna..
MVH/Baritz
 
Vad jag förstår vill man inte ha vindfiberduken av två anledningar: den släpper igenom vatten, och den är inte styv.
 
Baritz skrev:
Hej!

Jo,jag såg en varriant med isolering ända ner,men jag tycker det verkar bli lite konstigt. Antingen synliga stödben,eller "kallt" isolerat utrymme om man bygger väggen vid stödbenen (blir "onödiga" kvm att värma).!?Kanske nåt att fundera på till ena sidan?
Om du har tänkt att använda kattvinden till förvaring är det ett plus att isolera hela vägen ner.

Du isolerar ju även stödbensvägen för att slippa förluster.
 
Isolera hela taket på insidan från takfot upp till nock. Man slipper mögelproblemen med kallvind och får uppvärmt bra förvaringsutrymme (blir ca 15-16 grader på krypvinden och kattvindarna om vintern). Viktigt med åldersbeständig plast på insidan och sedan t.ex. masonitskivor och under det glespanel att fästa innertaket i (obs att skruvarna då inte får gå igenom och ta hål på plasten). Går att sätta upp hanbjälkarna efteråt. Ska då inte vara någon isolering i vindsbjälklaget förutom tjock lager ovanför innerväggarna som ljudisolering samt lite isolering ovanpå ev. badrum.
 
Josth, hur menar du att man slipper kallvindens mögelproblem genom att isolera på detta viset? Det verkar vara en allmän missuppfattning att man bygger bort kallvinden genom att inreda vinden, så är inte fallet. Du har kvar samma kalla undertak som tidigare, enda skillnaden är:

1. Din "kallvind" har krympt till luftspalten i parallelltaket
2. Du kan inte längre inspektera din kallvind.

För att bli av med det kalla undertaket, som fungerar som köldbrygga vintertid, är att isolera taket på UTSIDAN.

Googla på Maco-Dach, Thermisol mfl...
 
Jag tolkar detta som att det gäller ett relativt nybyggt hus med ett dito nytt yttertak. Det är bäst att inte ha någon kallvind alls någonstans på huset. Man full-isolerar taket och det fungerar på motsvarande sätt som en yttervägg, dvs en liten luftspalt genom spikreglar bakom fasadpanelen sedan vindskiva eller liknande direkt följt av isolering med plast och någon board/skiva innanför. Plasten är naturligtvis viktig för att få det diffusionstätt uppåt.

Googla t.ex. på "färdigisolerade takkassetter" till prefab-hus.
 
Javisst är det bäst att inte ha någon kallvind alls, men det går inte att bli av med kallvinden på detta sätt. Du måste flytta daggpunkten utåt, utanför undertaket. Enda sättet är att bygga bort det kalla undertaket är genom att isolera till lämplig tjocklek på utsidan om detsamma, fast under yttertaket.
 
Takkonstruktion som färdigisolerade kassetter

Kraftiga takreglar takfot till nock i självbärande takkassetter c/c 1200mm

Innertaksskivor (liknande MDF med vit undersida), 12 mm
Glespanel 28x70 mm c/c 30cm
Masonitskivor 4 mm mellan takreglarna som skydd för plasten
Åldersbeständig diffusionssäker plast 0,20 mm
Mineralull ca 350 mm, (ev med tunn fiberduk ytterst närmast board?)
Vattensäker (>1år) impregnerad takboard 5 mm
Bärläkt för betongpannor liggande 45x70 mm
Betongpannor ca 17 mm tjocka

Ska passa på att undersöka undersidan av takboarden till sommaren. Skulle vara förvånad om det skulle kunna bli någon omfattande fuktutfällning där eftersom boarden i sig + isoleringen ganska effektivt hindrar luftrörelserna.
 
På sommaren har du inte någon fuktutfällning på takboardens insida, det kommer under klara kalla vinternätter när värmeutstrålningen från taket är som störst.

Knalla upp på vinden är stjärnklar kall vinternatt, helst när du har mycket rimfrost i trädgården, och titta hur det ser ut. Jag kan slå vad om högerarmen att du hittar rimfrost även på takboardens insida. Därmed är fukten fångad på vinden och när det smälter så blir isolering och byggnadsmaterial fuktigt. Om det inte torkar ut pronto när temperaturen stiger så kommer möglet som ett brev på posten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.