Har en 1,5 plans villa med oinredd övervåning och har tänkt isolera ända ner till takfoten.
Har efter sökande här och på andra ställen en hyfsad bild av hur det ska görasmen är inte helt säker på vissa saker än.

1. Luftspalten. Mellan takstolarna sitter det (från leverans) masonitskivor som går hela vägen från takfot och upp. Jag antar att detta är spalten så jag kan strunta i det? lägger man sen isoleringen direkt mot masoniten??

2. Längst ner sätter man typ myggnät eller liknande som ett stopp.... Ska man sen även ha nånting som leder
bort luften från isoleringen?

3. Hur mycket isolering behöver jag ha mellan takstolarna? Har för mig att man brukar säga 220mm. Korrekt?
 
1. Vet inte.. Men hur gammalt är huset & vad heter tillverkaren så får du säkert svar..

2. vet inte..

3. Energimyndighetn rekomenderar 500mm =en halv meter. Så ju tjockare du får ditt destobättre helst över 300mm.. Och isoleringen ska man inte trycka ihop..
 
Hustillverkaren är Smålandsvillan och det är nytt...
 
hej håller själv på ska isolera lammhult du måste sätta luftspalt för bården är i stället för råspont insektnät sätter du för att förhindra getingar mm flyga i .
 
Har precis insett detta efter lite funderande.
Kommer gå åt en hel massa masonit i alla fall om man ska ha det ända från takfoten och upp.

En annan sak. När man köper isolering. Ska man ha så tjockt som möjligt, alltså 1 st 195 mm istället för 2 st 95mm mellan
stolarna?
 
S
Kjellstedt skrev:
Har precis insett detta efter lite funderande.
Kommer gå åt en hel massa masonit i alla fall om man ska ha det ända från takfoten och upp.

En annan sak. När man köper isolering. Ska man ha så tjockt som möjligt, alltså 1 st 195 mm istället för 2 st 95mm mellan
stolarna?
2 st 95:surprised:r och lägga dom så du lägger t.ex första vändan stående och andra vändan liggande eller tvärt om. detta för att slippa kallras i skarvarna.
 
Jag ska nog lägga 170+45 tvärs borde nog räcka du behöver ju bara läga luftspalt så den går över isoleringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.