Hej jag har en oinredd övervåning som jag har för avsikt att börja isolera. Hur mycket isolering behövs i snedtak och tak samt gavlar. Jag kommer att isolera hela vägen ner till takfot och på så sätt få ett isolerat utrymme längst in tänkte jag. Takstolen är 190 mm och på gavlarna har jag 95 mm reglar. Hur gör jag bäst detta? Någon som har en idé om luftspalt så får ni gärna utveckla ett resonemang om det också! Jag vill att det skall vara enkelt, funktionellt och riktigt gjort. mvh Andreas
 
Mikael_L
a_o skrev:
Hej jag har en oinredd övervåning som jag har för avsikt att börja isolera. Hur mycket isolering behövs i snedtak och tak samt gavlar.
0-600 mm helt beroende på vad du är sugen på att lägga i pengar just nu respektive varje vinter alla kommande år. :)

I din sits skulle jag nog åtminstone satsa på 145 eller 170mm isolering mellan takstolarnas överramar (som är 195 om jag förstått det rätt), 145 eller 170 beroende på hur luftspalten blir.
Sen korsreglat med 45 mm innanför detta + med 45mm isolering här. Sen diffspärr och glespanel och innertak.
Detta som lägst då. Men det beror ju på något vis även på hur huset redan är isolerat i övrigt.
Sen skulle jag sätta som lägst 250-350 ovanpå takstolarnas hanbjälke.

http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Nr2_2009_A4.pdf

Man behöver inte använda deras vindavledare, det går bra med masonit som man sätter på ströläkt 25x38 som spikas i hörnet mellan råspont och takstol.
 
Själv hade jag kört med 15cm sprayad polyuretan sen med en 40mm mineralull,

Nackdelen med mitt exempel är att det blir dyrt samt att du måste leja nån som gör det åt dej.

Men fördelen är att man får ett tak som har näst intill (om inte bättre i.o.m tätheten) isolervärde som ett passivhus som bara bygger 190mm istället för 600mm. samt att du kan räkna av kostanden för det dyrare matriellet på ca 4-6år. efter det går du plus

Allt handlar om hur mycket du är beredd att lägga ut samt spara långsiktigt.
 
Ok tack för era svar, jag kommer kolla runt lite ytterliggare innan jag bestämmer mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.